~Ilmu itu jauh lebih mahal daripada segala KEBENDAAN,jauh lebih berharga drpd semua KEKAYAAN~. Powered by Blogger.

TIGA TETAMU MISTERI

Seorang isteri tinggal di rumahnya bersendirian. Suami dan anaknya pergi bekerja di kebun berdekatan. Sedang dia sibuk menyediakan makanan tengah hari, datang tiga orang tetamu yang begitu tua memberi salam di hadapan rumahnya."[...]

MUSLIMAT?YA,KAMI MUSLIMAT

Persoalan mengenai wanita/muslimat tidak dapat dipisahkan sungguhpun zaman telah berubah generasi ke generasi, tamadun demi tamadun. Malah persoalan wanita semakin hangat diperkatakan seiring dengan perkembangan zaman!Sungguh hebat muslimat - nama dan statusnya juga turut disebut di dalam Al-Quran serta lipatan sejarah![...]

HEBAT!TIDAKKAH ANDA TERUJA DENGANNYA!

Pagi!Pagi! Setiap masa adalah PAGI bagi orang-orang yang mahu BERJAYA dan mahu KAYA ^____^ Alhamdulillah kini kita sudahpun berada pada tanggal 19 Ramadhan 1431 H Syukur kita rafa`kan pada-Nya kerana mengurniakan nikmat teragung iaitu nikmat ISLAM, nikmat IMAN,nikmat RAMADHAN, nikmat KESIHATAN dan juga nikmat SEMANGAT meneruskan kehidupan ini. Maka mari mulakan hari ini dengan SEMANGAT dan niat IKHLAS untuk memajukan diri.."[...]

Belajarlah Dari Sikap Orang Jepun

Ketika sedang membelek-belek buku di mini perpustakaan rumah sewa saya, saya mengeluh kepada sahabat serumah saya. Mengeluh bukan kerana apa, tetapi mengeluh kerana penat mata mencari buku yang mana mahu dibaca. Buku di perpustakaan kami memang banyak, malah saya masih belum 20% habis membaca kesemuanya! " Hai, buku apa lah yang nak dibaca. Buku banyak, rasa nak baca semua, jadi tak tahu nak baca tang mana dulu......" Sekilas kemudian terpandang..[...]

AWAS! ANDA MUNGKIN DISAMAN!

Posted by ~PERMATA ISLAM~ Tuesday, March 30, 2010 ADD COMMENTS


Isnin, 29 March 2010 jam 9.00 pg, aku di saman sebab parking kat BC 
bersebelahan dengan tadahan
Kali ke dua di saman, selepas kes mase PRK lepas,
langgar No Entry sbb nak cepat,
Mengakui kesalahan sendiri tu,

Tapi kali ini....
Kecewa sangat2, sebab dah lama parking kat situ,
Dari semester 3 lagi, xpernah ketahui bahawa BC tempat staff dan lecturer sahaja boleh parking,malah xpernah ada kenyataan mengenainya

Cuba sebaik mungkin berlapang dada,
disaman ketika dalam keadaan poket kering,
perlu lunaskan saman sebelum 5 April 2010,
sedangkan banyak lagi keperluan lain
untuk gunakan duit tersebut,
Hakikat seorang mahasiswa

Sungguhpun gitu, entry ini bukanlah ingin menceritakan
 tentang 'aku di saman' secara total
tapi inilah gambaran kepada kita
setiap apa yang kita lakukan, akan ada pembalasan
setiap apa yang kita lakukan, ada yang memerhati,
setiap apa yang kita lakukan,
tidak pernah terlepas dari pembalasan

Hukuman ALLAH? lagi2 la,
kerana ALLAH MAHA MELIHAT 
atas apa yg kita lakukan

Memetik ayat al-quran, Surah Al-Hasyr : 18
yang bermaksud :

" Wahai org2 yang beriman, bertakwalah kamu kepada ALLAH,
dan hendaklah persiapkan diri memerhatikan 
apa yang telah diperbuatnyauntuk hari esok.
Dan bertakwalah kepada ALLAH
sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui
atas apa yang kamu kerjakan"

Andai kita jelas dengan ayat ini, Allah menyeru hambanya,
supaya bertaqwa pada nya,
perlunya elemen TAQWA ini kerana ia menentukan
samada kita alert atau tidak dengan kesalahan-kesalahan dunia
yang telah ALLAH gariskan



jika di jalan raya,
kalau langgar undang-undang jalan raya,
polis traffic saman terus,
kalau x pun,
jika ada cctv yang memerhati,
sampai surat saman kat rumah
kalau terlepas, syukurlah,
namun
jika undang2 ALLAH kita langgar,
kita TIDAK AKAN PERNAH
TERLEPAS dari PANDANGAN ALLAH,

kesalahan yang sama selalu buat,
tetap buat juga,
kerana surat saman tidak pernah sampai,
malaikat yang mencatat kesalahan kita,
juga xcakap ,'encik kena saman sebab buka aurat'
Apakah itu menjadi alasan untuk TERUS melanggar undang2!!

Beruntunglah orang bertaqwa yang disebut oleh ALLAH itu

Taqwa itu perlu di cari,
bukan datang dengan sendiri,
Taqwa itu hadir bila mencari
dan mendekatkan diri pada ALLAH

"Hai org2 yang beriman, bertaqwalah kepada ALLAH,
dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepada-NYA,
dan berjihadlah pada jalan-NYA,
supaya kamu mendapat keuntungan"
( Surah Al-Maaidah : 35 )


Akhir kata, seruan untuk diri dan yang membaca,
dunia ini hanyalah sementara, ladang tanaman untuk oleh2 akhirat
~mari kita mencari oleh2 untuk akhirat ; adik bunga PIDACIL~





17,303 anak luar nikah didaftar 2009
Oleh Mohd Azis Ngah
azis@bharian.com.my
2010/03/21

KUALA LUMPUR: Seramai 17,303 anak luar nikah Melayu atau tidak sah taraf didaftarkan di seluruh negara sepanjang tahun lalu. 
Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Datuk Alwi Ibrahim, berkata bilangan itu meningkat 762 kes berbanding tahun sebelumnya. Pada 2008 seramai 16,541 anak luar nikah didaftarkan di JPN manakala pada 2007 seramai 16,100 orang.

Alwi menjelaskan dalam tempoh lima tahun lalu, JPN mencatatkan 74,723 pendaftaran anak luar nikah adalah membabitkan orang Melayu/Islam. Ini tidak termasuk kes buang bayi yang dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). 


“Sepanjang tempoh ini, 214,033 bayi pelbagai bangsa didaftarkan dengan status anak tidak sah taraf, termasuk kes anak yang tidak berbapa 104,834 orang dan 109,199 orang mengikut Seksyen 13, Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 (Akta 299),” katanya kepada Berita Minggu. 


Mengikut Seksyen 13, bayi itu dianggap anak yang dilahirkan hasil ikatan perkahwinan tidak teratur atau tidak sah mengikut undang-undang negara. 
Ini termasuk anak hasil hubungan luar nikah bagi orang Melayu/Islam atau pernikahan tidak didaftarkan mengikut undang-undang negara. Bayi yang lahir kurang enam bulan dari tarikh pernikahan ibu bapanya juga termasuk dalam status sama. 

Bagi anak pasangan bukan Islam, kebanyakan kes merujuk kepada anak dilahirkan sebelum tarikh pendaftaran perkahwinan atau anak yang tidak mempunyai bapa. 
Dalam tempoh lima tahun dari 2005 hingga 2009, pendaftaran ‘anak luar nikah’ membabitkan orang Melayu menduduki tempat kedua dengan 74,723 kes, di belakang kaum-kaum lain dengan 91,922 kes, diikuti India (23,696 kes) dan Cina (23,692 kes). 
Beliau berkata, bayi tanpa bapa daripada keturunan Melayu/Islam diletakkan nama diikuti ‘bin’ atau ‘binti’ Abdullah atau mana-mana nama pilihan Asma Al-Husna (nama-nama Allah). 


“Keputusan itu selaras ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan ia juga selaras format baru sijil kelahiran yang memerlukan nama penuh bayi berserta bin atau binti dipaparkan pada sijil kelahiran. 

“Bagaimanapun, hanya maklumat ibu akan dimasukkan dalam sijil kelahiran bayi berkenaan dan nama pada MyKad kanak-kanak itu kekal menggunakan nama dalam sijil kelahiran,” katanya. 

Bagi kes bayi pasangan yang berkahwin di luar negara tanpa mendaftar semula di Malaysia, beliau menasihatkan mereka menyelesaikan urusan dengan pihak berkaitan termasuk majlis agama atau mahkamah. 

“Jika anak dilahirkan di luar negara, daftar dengan kedutaan dan apabila pulang ke Malaysia, daftar semula dengan JPN. 

“Bagi kes yang tidak mendaftar perkahwinan mereka tetapi sudah mempunyai anak, mereka boleh mendaftar terus untuk dapatkan sijil kelahiran tanpa perlu dokumen daripada mahkamah, tetapi nama bapa tidak akan dimasukkan dalam rekod. 

“Maklumat itu boleh diganti dengan nama sebenar bapa selepas mendapat pengesahan status perkahwinan,” katanya

Sumber : Berita Harian Online


MENGGILAP PERMATA

Posted by ~PERMATA ISLAM~ Saturday, March 27, 2010 ADD COMMENTS

PERMATA ISLAM

Anak2 adalah permata, dan anak-anak yang lahir dengan nikmat Islam yang diwarisi daripada ibu bapa PERMATA ISLAM yang perlu sentiasa digilap,
Supaya nanti mereka akan terus menjadi permata yang menyinari agama Allah ini.

Pendidikan anak-anak mestilah sebermula sejak dalam kandungan lagi,
Apatah lagi setelah dilahirkan. Anak-anak kecil sangat memerlukan belaian kasih sayang, asuhan serta Tarbiyyah dari ibu bapa. Pada peringkat awal kanak-kanak lagi, Islam telah memberikan garis panduan lengkap kepada ibu bapa dalam proses membentuk dan mendidik anak-anak supaya menjadi insan yang bertaqwa, berpekerti mulia dan berguna.

Antara perkara2 yang perlu diterapkan kepada anak-anak ialah :

1)      Mengenal Allah
2)      Mengenal Rasul
3)      Mengenal erti Munafik, Musyrik, Kafir dan Murtad
4)      Pendidikan solat

Kebanyakan insan yang bergelar ibu bapa pada masa kini sudah fail untuk memberikan didikan-didikan tersebut
Contoh didikan mengenal Allah dan takut hanya pada Allah. Mereka yang bergelar ibu bapa gagal mendidik anak-anak takut hanya pada ALLAH. Akibat daripada ini,takut mereka ialah takut pada hantu, takut nak pergi tandas sorg2. Walaupun perasaan takut ini juga perlu dalam diri kanak-kanak, namun tahap ketakutan mereka pada hantu melebihi takut pada ALLAH ( hantu wujud ke? Kenal ke tak mereka pada hantu?) –ini baru contoh kecik

Setelah gagal dengan pendidikan mengenal ALLAH ini, apatah lagi dengan pendidikan seterusnya, mesti fail
Last dengan pendidikan solat, andainya tak takut pada ALLAH, anak-anak kadang-kadang solat depan ibu bapa, solat macam cangkul, kerana mereka tak takut ALLAH dan tak ambil mudah dengan ERTI IHSAN (ALLAH MELIHAT KITA WALAUPUN KITA TAK MELIHAT ALLAH)

Akhirnya, kanak-kanak kecil ini membesar dengan tidak sempurna,
Hasilnya gagal menjadi PERMATA HATI yang di inginkan – bertaqwa, berpekerti mulia
Lalu gagal menjadi PERMATA ISLAM yang sepatutnya menyinar.







~Bersambung...


Posted by ~PERMATA ISLAM~ ADD COMMENTS


Assalamualaikum Warahmatullah, 

Sebelum melangkah panjang, aku ucapkan tahniah kepada diri sendiri

kerana berjaya lahirkan blog PERMATA ISLAM ini. 

Ini adalah blog ke-2 muncul setelah blog percubaan pertama yang 

sekadar menjadi DIARY diri sendiri.

Kesinambungan itu, Allah berikan aku kekuatan untuk wujudkan blog ini 

sebagai medan perkongsian dan sebagai medan dakwah dan tarbiyah.

Aku bukanlah orang yang banyak ILMU,

Aku bukanlah seorang yang HEBAT,

Aku hanyalah manusia biasa,

Yang lahir biasa-biasa,

Rupa paras yang biasa-biasa,

Namun aku punya JIWA, HATI, AKAL dan KUDRAT TULANG 

EMPAT KERAT ini  sebagai manusia kurniaan ALLAH,

Yang akan ku gunakan semua kurniaan-Nya ini untuk ISLAM,

Walaupun bermula tanpa KEHEBATAN, akan ku cari KEHEBATAN itu

 

AKU INGIN MENJADI PERMATA ISLAM

 

~Doakan Aku,aku juga mendoakan KALIAN~

 

 

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts

~The Teachers~

  • Perniagaan Rangkaian Produk Halal HPA Secara ONLINE - Assalamualaikum dan Salam Sejahtera; Produk yang terjamin kesuciannya sangat hebat! HPA, ya HPA kini hadir bersama produk utamanya KOPI RADIX beserta berba...
    6 years ago
  • Pulanglah.. - Pulanglah… Tsunami hati menerpa.. Bankrap hati? Resah ? Gelisah? Takut? Buntu? Pedih? Malu? Bimbang? Bengang? Maka.. Pulanglah pada-Nya… Bel...
    5 years ago
  • VIETNAM 2014 - Assalamualaikum Vietnam - salah satu negara Asia Tenggara yg ada rezeki utk dilawati pada bulan Jun 2014. Sorotan peristiwa biarlah gambar yg berbicara y...
    2 years ago

A MOMENT WITH 3-6-10

IBN SINA (AVICENNA)

IBN SINA (AVICENNA)
ABU ALI AL-HUSSAIN IBN ABDALLAH IBN SINA (AVICENNA) -Invented Steam Distillation & 1st Essentials Oils which lead to the developement of Aromatherapy

AL-KHINDI

AL-KHINDI
Real Name :ABU YUSUF YAAQUB IBN ISHAQ -Invented a wide variety of scent and perfume products, known as The Father Of The Perfume industry

AL-BIRUNI

AL-BIRUNI
ABU RAYHAN MUHAMMAD IBN AHMAD AL-BIRUNI -Menentukan kepadatan spesifik 18 jenis logam dan batu-batu permata
~Kebahagiaan Orang Yang Beriman Adalah Dengan Mencintai Allah.Cinta Kepada Allah Adalah Kebahagiaan Yang Dasarnya Lebih Dalam Dari Setiap Sesuatu Yang Dalam. Hanya Mereka Yang Sungguh-Sungguh Berimanlah Yang dapat Merasainya..Dan Perasaan Itu Sangat Berharga, Tiada Gantinya..Carilah Permata-Permata Kebahagiaan Itu~

~SAHABAT PERMATA ISLAM~

About Me

My photo
Kota Bharu, KELANTAN SERAMBI MEKAH, Malaysia
~Dunia ini adalah perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah~...~Dunia adalah ujian, dan anak-anak adalah salah satu ujian buat ibu bapa mereka~

MY INSPIRATIONS

MY INSPIRATIONS
Umi dan Abah

PERMATA ISLAM

Sesungguhnya manusia adalah khalifah di muka bumi ini,
Ketinggian martabat manusia disisi Allah bukanlah harta,kedudukan, kebangsawanan, darjat keturunan, malah bukan juga kecantikan rupa paras Tapi nilai sebenar yang dipandang oleh ALLAH yang di namakan TAQWA.

Firman ALLAH : 
" Sesungguhnya, semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih TAQWANYA di antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
( Surah Al-Hujurat : 13 )


Followers

TETAMU ISTIMEWA

JARINGAN MAKLUMAT

TAMAN ILMU

Installed by CahayaBiru.com