~Ilmu itu jauh lebih mahal daripada segala KEBENDAAN,jauh lebih berharga drpd semua KEKAYAAN~. Powered by Blogger.

TIGA TETAMU MISTERI

Seorang isteri tinggal di rumahnya bersendirian. Suami dan anaknya pergi bekerja di kebun berdekatan. Sedang dia sibuk menyediakan makanan tengah hari, datang tiga orang tetamu yang begitu tua memberi salam di hadapan rumahnya."[...]

MUSLIMAT?YA,KAMI MUSLIMAT

Persoalan mengenai wanita/muslimat tidak dapat dipisahkan sungguhpun zaman telah berubah generasi ke generasi, tamadun demi tamadun. Malah persoalan wanita semakin hangat diperkatakan seiring dengan perkembangan zaman!Sungguh hebat muslimat - nama dan statusnya juga turut disebut di dalam Al-Quran serta lipatan sejarah![...]

HEBAT!TIDAKKAH ANDA TERUJA DENGANNYA!

Pagi!Pagi! Setiap masa adalah PAGI bagi orang-orang yang mahu BERJAYA dan mahu KAYA ^____^ Alhamdulillah kini kita sudahpun berada pada tanggal 19 Ramadhan 1431 H Syukur kita rafa`kan pada-Nya kerana mengurniakan nikmat teragung iaitu nikmat ISLAM, nikmat IMAN,nikmat RAMADHAN, nikmat KESIHATAN dan juga nikmat SEMANGAT meneruskan kehidupan ini. Maka mari mulakan hari ini dengan SEMANGAT dan niat IKHLAS untuk memajukan diri.."[...]

Belajarlah Dari Sikap Orang Jepun

Ketika sedang membelek-belek buku di mini perpustakaan rumah sewa saya, saya mengeluh kepada sahabat serumah saya. Mengeluh bukan kerana apa, tetapi mengeluh kerana penat mata mencari buku yang mana mahu dibaca. Buku di perpustakaan kami memang banyak, malah saya masih belum 20% habis membaca kesemuanya! " Hai, buku apa lah yang nak dibaca. Buku banyak, rasa nak baca semua, jadi tak tahu nak baca tang mana dulu......" Sekilas kemudian terpandang..[...]

Memulakan Langkah

Posted by ~PERMATA ISLAM~ Thursday, October 28, 2010 ADD COMMENTS


27 Oktober lepas, saya telah terbuka hati untuk belajar Ilmu Rawatan Islam di Pondok Asy-Syifa Asy-Syahidi Pelajaran berlaku secara on-9 Anjuran Pusat Rawatan Nur Islam Nur Ehsan (AKRINE SLIM).

Bentuk pengajian pula tidak hanya terhad kepada Ilmu Perubatan sahaja, tetapi meliputi pelbagai ilmu lg.

Alhamdulillah, sudah agak lama ingin menuntut, namun banyak kekangan serta persepsi yang dibina sendiri untuk belajar ilmu Allah ini. Saya bersyukur kepada Allah kerana Dia menemukan saya dengan Muallij-Muallij yang hebat ini. (sudah pun diiktiraf sebagai pelajar berdaftar di sini : http://www.asysyifaasysyahidi.blogspot.com/ 


Saya tidak sangka Abi Syahid akan pamerkan kami sebegini.


Sebelum ini, sudah ramai yang mengajak untuk turun ke kursus AKRINE, tapi belum rezekinya dan saya tidak melihat ia sebagai sesuatu yang penting. Namun hakikatnya ia sangat penting kepada kita.


Belajar Rawatan Islam satu Trend atau Keperluan?

Lewat tempoh masa dahulu betapa negatifnya otak saya berfikir bahawa mempelajari ilmu-ilmu rawatan ini hanya sekadar trend di kolej-kolej dalam membawa pendekatan dan isu baru untuk menarik perhatian. Sungguh malu mengakui ini yang saya fikir suatu masa dahulu. Salah satu sebabnya adalah, ilmu perawatan seperti ini jarang didengari, namun ia tiba-tiba meletup bila mana kolej-kolej diserang dengan fenomena Histeria, gangguan , hilang dan sebagainya. Maka saya merasakan biarlah mereka yang berminat untuk mempelajarinya, dan berpendapat tidak semua orang dilahirkan untuk merawat.

Namun persepsi ini berubah setelah mengenali beberapa sahabat rapat, serta banyak kes berlaku di depan mata tanpa mengira masa, menyebabkan persepsi itu berubah dan perlu mnegakui keperluan dan kepentingannya. Apatah lagi ini ialah ilmu Allah yang benar..

Semoga ia memberi manfaat, untuk diri sendiri, keluarga dan juga masyarakat.

Pesanan shbt muallij : belajarlah untuk merawat, mungkin kita perlukannya suatu hari nanti.bermulalah utk diri, keluarga dan rakan-rakan.








Match Maker?

Posted by ~PERMATA ISLAM~ ADD COMMENTS



Masih teringat lagi al-kisahnya sebulan yang sudah.. Ketika dalam perjalanan ke Masjid di KKB, ketika sama2 bermusafir mengaji kitab, kami berbicara mengenai hal baitul muslim.. Isu ini memang tidak boleh lepas untuk dibicarakan ketika mana kami muslimat bersama-sama malah menjadi isu bergurau dan berjenaka bersama-sama..^_^

Ukhti, bila lagi mahu bina masjidnya, dengar kata sudah ehem2..

Owh, ana insyaallah selepas anti.sahutnya..

Eh, apa pula ana dulu..ha ini kak A dibelakang kan senior..beliau dulu lah...

Kak A menyahut, ana belum berSiapa-siapa, adindalah kena tolong carikan..

Sahabat di sebelah, ha anti tolong carikan untuk kak A, anti kan kenal ustaz X tu. Ana rasa ada baiknya enti jadi orang tengah.. Lagipun enti kata dia free lg.Erk... Pemanduanku tergangu tatkala telingaku mendengar sahabat disebelah berkata..huhuhu..

Setelah masuk kepada perbincangan serius, sahabatku berkata, Ukhti cubalah utk Kak A.tidak salah untuk mencuba, malah isu match maker tidak menjadi masalah kerana kita berusaha mencari yang terbaik. Jika ada jodoh, kita dapat pahala kerana bantu sahabat kita membina masjid, malah insyaAllah Allah akan bantu kita pula. Jika tidak ada jodoh, bukan salah kita juga kerana manusia ni ALLAH sudah tetapkan jodohnya.

Ringkas cerita,inilah permulaannya, mungkin taklifan yang Allah berikan untuk saya menjadi ajk Baitul Muslim secara tidak langsung..Allah, tunjukkan kami Sirathal mustaqim...

Belum pun sampai tempoh sebulan untuk saya uruskan baitu dakwah muslimat ini, saya mendapat msg urgent dari seorang sahabat yang sudah pun berumah tangga..

Ukhti..kena tolong ana.ada seorang muslimat shbt kita minta tlg carikan calon untuknya. Cari yang harakiy, dan aktif kerja Islam..Ukhti, ana serius ni..Ana tidak ramai kenalan, lagipun tahulah suami ana tidak susah untuk menolong dalam hal ini kerana punya kekangan..Ya Allah, apa patut ku lakukan? Hanya mampu menjawab,Ukhti ana tidak berjanji, tapi sama2 kita berdoa dan berusaha menolong shbt2 kita ini..

Kedua-dua sahabat ana ini hebat, solehah orangya. Thiqah,sufi dan haraki,aktif kerja dakwah..
Saya berkeyakinan, mereka akan jumpa dengan orang yang hebat setanding dengan mereka. InsyaAllah..

Pernah saya mendengar satu kata-kata dari seorang yang hebat : Syed Qutb jika xsilap saya, Aku tidak pernah risau rezeki ku, kerana aku tahu ALLAH membantu ku.Aku juga tidak risau akan siapa jodohku, dan bila, dan bagaimana kerana aku yakin, ALLAH telah tetapkan siapa jodohku..

Ya Allah bantulah kami.. Berikanlah rezeki dan jodoh kepada kami dari golongan yang baik-baik dan terbaik untuk kami..bantulah sahabat-sahabatku, dan juga diriku ini. Permudahkanlah urusan sahabatku ini, juga urusanku ya Allah..
Ya Allah bantulah kami untuk mengembangkan Bi'ah Solehah di muka bumi ini..
______________________________________________________________________________________________



Inilah situasi yang berlaku dan kadang-kadang sukar untuk difahami tapi inilah yang dikatakan sebagai percaturan ALLAH..
Saya bukanlah orang yang hebat, malah sedikit sahaja pengetahuan sedia ada, serta pembacaan mengenai rumah tangga dakwah, rumah tangga Islam. Mungkin perlu ditingkatkan lagi. Ke arah kesediaan untuk diri sendiri, Lalu Allah taklifkan saya sebagai orang tengah untuk sahabat2 saya, dalam keadaan saya juga sedang mencari-cari jodoh untuk diri sendiri. Inilah percaturan-Nya.

Saya merasakan berat, kerana hal ini melibatkan masa hadapan dua insan, perjalanan prosesnya mesti berlaku dengan bersih, kemas, halus, penuh kerahsiaan dalam suasana yang menjaga..kadang-kadang merasa tidak mampu, kerana saya bukanlah manusia yang sempurna..Saya takut jika yang berlaku adalah perancangan syaitan semata-mata..Namun saya yakin, ALLAH Maha Kuasa, sebaik-baik perancangan adalah perancangan ALLAH..

Ya Allah, aku tidak mampu untuk menjaga sepenuhnya Syariat-Mu, maka ampunilah aku...

Alhamdulillah prosesnya sedang berjalan, walaupun dalam hal ini, saya tidak berpengalaman, maka, adakah cukup dengan hanya menjadi penyampai kepada kedua-dua belah pihak?Namun, saya bersyukur Allah beri peluang ini untuk mempelajari prosesnya dengan bantuan seorang ustaz dan juga isterinya.

InsyaAllah..

Sahabat Blogger, sila bantu saya,kemukakan pendapat anda. - Di mana harus ku cari cinta hakiki



" Jodoh itu rahsia ALLAH"





**********************************************************************************************************************

Allah Peganglah Hati-hati kami

Posted by ~PERMATA ISLAM~ ADD COMMENTS


Alhamdulillah,Allah cukupkan kekuatan untuk hati ini menulis dan Allah cukupkan kekuatan jari ini untuk menaip.
Syukur,syukur dan syukur....

Sungguh aku bersyukur pada-Mu kerana masih memberikan nikmat oksigen yang tidak berbayar ini untuk ku sedut. Andai engkau minta kami membayarnya, nescaya tidak kami mampu.

Sengaja saya mencari post mengenai Makhluk halus menurut Al-Quran dan As-sunnah supaya kita faham dulu konsep asasnya tentang makhluk ini yang wujud selain dari kita makhluk Allah yang bertindak sebagai khalifah di muka bumi ALLAH ini.. Insyaallah saya memulakan langkah untuk belajar rawatan islam ini, kerana menyedari ia adalah satu keperluan. Ayuh sahabat2 kita memulakan pencarian Ilmu Allah ini, meramaikan lagi Muallij dan Muallijah, bukannya Tok Bomoh..

Allah, peganglah hati-hati hamba-Mu ini, supaya sentiasa mengingati-Mu, berpegang pada-Mu..
Sungguh-sungguh, di saat kita ingin mendekatkan diri pada Allah, disaat itulah pelbagai ujian datang..

Ingin ku kongsikan kisah seorang pesakit ini ketika kami belajar merawat Rawatan Islam..Sebelum ini telah melihat kisah2 rawatan, namun inilah kes yang betul2 saya melihat dan mengalaminya sehingga pesakit sedar.
__________________________________________________________________________________


Allah..Allah..Allah...
Hati kecil membisikkan kalimah ALLAH..
Dalam masa yang sama proses scanning berlaku secara beramai-ramai di majlis ilmu Rawatan Islam.
Tiba pada masa yang tidak jelas waktunya, tiba-tiba muslimat ini menggigil badannya, mengalir air matanya..

Disaat hatinya menyebut kalimah Allah..tubuhnya menjadi tidak terkawal. Hanya hati dan mindanya sahaja yang dia mampu mengawalnya.. Dia mendengar, faham, tetapi ia tidak mampu berbuat apa2..

Dia malu dengan dirinya yang begitu, namun tidak dapat berbuat apa kerana fizikalnya telah dikuasai makhluk ALLAH yang tidak semua mampu melihatnya dengan pandangan biasa.

Dirinya menjerit dan meraung kesakitan saat dirawat dengan kalimah-kalimah ALLAH, Ayat-ayat-Nya dan kalimah Ruqyah oleh muallij dan muallijah. Kadang-kadang ia sedar, dan terkadang kelihatan separa sedar. Hatinya mengumpul kekuatan, Ya ALLAH, dari Mu kami datang kepada Mu kami kembali, Engkau yang Memiliki diri ini, hati ini dan segala makhluk lain. Maka bantulah Ya Allah.. Dia melawan dengan tenaga dalaman, MINDA dan HATI, kerana disitulah kekuatan sebenar lahir..ALLAH...ALLAH...ALLAH....

Hatinya menjadi 2..Katanya ketika ia dalam alam sedar : Ukhti..ana rasa diri ana 2 dalam 1..tapi ana tidak boleh menjadi 1.
Hatinya menjadi 2 - hatinya sendiri dan juga benda itu.. Keduanya berperang di dalam hati, Pertarungan fizikal dan juga dalaman.

Raungannya jelas.Jeritannya kadang2 sayu..Fizikalnya sakit, dalamannya juga sakit. Namun jika fikirkan sakit, katanya sampai bila tidak akan sembuh. Fizikalnya di bacakan kalimat rawatan, maka sakitnya seperti dicucuk dengan besi yang panas!

Lewat jam 2, dengan Izin Allah, Allah beri kekuatan padanya untuk merawat diri sendiri jg dgn bantuan perawat2. Belum pernah kami melihatnya dan mengalaminya.Tapi itulah yang belaku..
Katanya, disaat dia cuba mengusir makhluk penumpang itu, dia merasakan darahnya mengalir panas, dan berhenti di pergelangan tangan beliau.terhenti disitu.. Tangannya pucat dan menjadi biru.Pergelangannya terkunci! Juga diperutnya, dibelit sehingga terjerut!Allah...bantulah ALLAH..

Seketika kemudian dikepala pula rasanya dia menindih2 dan mahu menguasai minda. Alhamdulillah akhirnya pesakit berjaya dipulihkan..Syukur..syukur...

__________________________________________________________________________________

Alhamdulillah..apa yang berlaku ada hikmahnya..Allah ingin menguji hamba-Nya.
Biarlah hati sentiasa mengingatinya..Kerana itulah datangnya kekuatan disaat hadirnya pelbagai ujian..Allah peganglah hati-hati kami..

Pesan sahabat : jika sebelum ini amalan kita 100,selepas saat ini kita perlu gandakan.bukan shj niatnya untuk merawat semata-mata, tapi untuk mendekatkan diri kita kepada ALLAH..

ALLAH, PEGANGLAH HATI-HATI KAMI! AYUH ISTIQOMAH, IMPROVE OURSELVE!

**** Artikel ini dipetik daripada : Blog Akademi Rawatan Islam Nur Ehsan ( Akrine)
http://akrine.blogspot.com/2008/07/makhluk-halus-menurut-al-quran-dan-as.html


oleh: Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din
Darussyifa'

MAKHLUK HALUS MENURUT
AL-QURAN DAN AS-SUNNAH

1.0 PENDAHULUAN

Yang dimaksudkan dengan makhluk-makhluk halus itu ialah makhluk-makhluk yang dicipta oleh Allah SubhanAllah Wa Taala. tanpa berjisim yang pada kebiasaannya tidak dapat dilihat oleh mata atau dirasa dengan tangan. Mereka hidup di alamnya atau alam ghaib

Makhluk-makhluk ini ada asal kejadiannya daripada cahaya, iaitu malaikat, yang sentiasa taat kepada perintah Allah, dan ada yang asal kejadiannya daripada api iaitu yang terdiri daripada jin, iblis, syaitan dan sebagainya.

Beriman atau mempercayai tentang adanya makhluk makhluk halus dan hal-hal yang ghaib seperti ini adalah di antara ciri-ciri mukmin yang bertakwa kepada Allah SubhanAllah Wa Taala. Dalam Surah al-Baqarah ayat 2 hingga 4 tersebut firman Allah SubhanAllah Wa Taala.:

"AI-Quran itu tidak ada keraguan padanya, menjadi petunjuk bagi mereka yang bertakwa, iaitu mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan sembahyang dan menggunakan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka".

Di antara hikmat diciptakan makhluk-makhluk halus ialah:

i. Untuk memperkuat iman seseorang kepada Allah SubhanAllah Wa Taala., menyakinkan tentang kebesaran dan keagungan llahi. Di samping kejadian manusia
yang dapat dilihat dengan mata kasar, Allah SubhanAllah Wa Taala. berkuasa mencipta makhluk-makhluk halus yang asal kejadiannya serta hakikat hidupnya begitu berbeza dengan manusia. Semua ini merupakan tanda-tanda keagungan Allah SubhanAllah Wa Taala.

ii. Agar manusia sentiasa berwaspada terhadap musuh-musuh yang tidak nampak, yang sentiasa berazam dan berusaha untuk menyesatkan manusia.

iii. Untuk menguji iman manusia, setakat mana manusia dapat menggunakan akal fikiran dan anggota tubuh badan dengan bijaksana dan tidak terpesona dengan tipu helah pujukan syaitan.

iv. Hanya dengan adanya dugaan, kekuatan iman seseorang itu akan diketahui.

v. Di samping kewujudan makhluk-makhluk halus yang jahat, seseorang yang beriman akan terus merasa yakin tentang adanya pertolongan Allah. Allah SubhanAllah Wa Taala. mengadakan para malaikat yang sentiasa meminta rahmat dari Allah SubhanAllah Wa Taala. untuk manusia.


Masyarakat Melayu umumnya merujuk perkataan makhluk-makhluk halus itu kepada berbagai-bagai jenis syaitan, iblis,. jin dan lain-lain, tanpa merujuk kepada malaikat. Dalam artikel ini, perkataan makhluk halus dirujuk kepada makhluk-makhluk selain malaikat, kecuali pada bahagian-bahagian tertentu dengan penerangan khusus mengenainya.

Dalam AI-Quran dinyatakan dengan jelas tentang adanya musuh manusia yang sentiasa menanti-nanti, menunggu mencari peluang untuk menyesatkan manusia, iaitu iblis, syaitan dan kuncu-kuncunya. Dalam peristiwa kejadian Adam, Allah SubhanAllah Wa Taala. telah memerintahkan iblis supaya sujud menghormati kejadian Allah SubhanAllah Wa Taala. iaitu Adam. Namun iblis enggan berbuat demikian kerana kesombongannya, yang merasakan bahawa dirinya lebih mulia daripada Adam (al-A'raf:11). Oleh sebab itu Allah SubhanAllah Wa Taala. telah melaknat iblis dan menghukumkannya kafir. Sujud di sini dinamakan Sujud Tahiyyat bukan sujud kebaktian. Sujud kebaktian hanya kepada Allah SubhanAllah Wa Taala. tidak kepada yang lain.

Berlatar belakangkan peristiwa tersebut, iblis telah bersumpah di hadapan Allah SubhanAllah Wa Taala. yang ia akan menghalang manusia daripada beriman dan melakukan perintah-perintah Allah SubhanAllah Wa Taala. Iblis bersumpah akan menggoda manusia dari setiap penjuru seperti yang termaktub dalam Surah al-A'raaf ayat 16 dan 17:

"(Iblis) berkata, kerana Engkau telah menghukum aku sesat, aku benar-benar akan menghalang mereka dari jalanMU yang lurus. Kemudian aku akan datangi mereka dari muka dan dari belakang, dari kanan dan kiri mereka.Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan daripada mereka bersyukur".

Dalam perkataan diatas, menurut tatabahasa bahasa Arab, huruf ba di sini
menunjukkan Al-ba 'u lil-qasam ( )iaitu menunjukkan sumpah. Bermaksud
bahawa iblis telah bersumpah di hadapan Allah bahawa ia akan menghalang hamba manusia daripada melakukan kebaikan.

Ada pendapat Iain yang mengatakan huruf ba di sini ialah lis-sababiyyah ( ), menunjukkan sebab. Maksudnya oleh sebab syaitan itu dilaknat dan dihukumkan kafir oleh Allah SubhanAllah Wa Taala. berpunca daripada Adam, maka iblis bersumpah akan membalas dendam terhadap diri Adam dan keturunannya supaya mereka semua sesat, terlaknat dan terpesong daripada jalan yang diredhai Allah SubhanAllah Wa Taala. dan neraka bersama iblis.

Dalam ayat ini, Iblis bersumpah akan menghalang manusia daripada tiba ke jalan yang diredhai Allah SubhanAllah Wa Taala. sehingga mereka semua binasa atau sesat seperti dirinya juga. Iblis jarang menyekat perbuatan baik seseorang itu namun apabila ia telah tiba di peringkat akhir atau di penghujung jalan dalam usahanya untuk memperolehi keredhaan Allah SubhanAllah Wa Taala. Iblis dan kuncu-kuncunya akan sentiasa menyekat saluransaluran
yang membolehkan seseorang itu berusaha menuju ke jalan yang diredhai Allah SubhanAllah Wa Taala.

Iblis bukan setakat menggoda supaya sembahyang seseorang itu tidak khusyuk apabila seseorang itu bangun untuk mengerjakan sembahyang, tetapi iblis akan sentiasa menghalang supaya seseorang itu tidak bangun untuk bersembahyang. Jika seseorang itu sedang tidur iblis akan menguliti manusia supaya terus tidur dan merasakan bahawa tidur itu lebih baik baginya. Apabila langkah tersebut tidak berjaya iblis dan kuncu-kuncunya akan menggoda manusia ketika ia mengambil wuduk. Apabila ia juga tidak berjaya dan manusia terus bangun bersembahyang, maka iblis dan kuncu-kuncunya akan mengganggu manusia ketika ia bersembahyang. Dengan hal yang demikian mungkin menyebabkan seseorang itu tidak khusyuk semasa bersembahyang. Akibatnya sembahyang yang dilakukannya itu tidak dapat membentuk peribadi yang baik dan tidak berupaya menghindarkan dirinya apabila melakukan perbuatan jahat dan mungkar.

Ayat seterusnya pula memperlihatkan setakat mana jalan-jalan itu disekat oleh iblis. Ayat di atas bermaksud bahawa iblis menyekat manusia daripada melakukan perkara-perkara yang diredhai Allah SubhanAllah Wa Taala. dari empat sudut iaitu dari depan, belakang, kanan dan kiri, tanpa menyebut atas dan bawah. Iblis tidak menyebut yang ia akan menyekat bahagian atas kerana ia tidak berupaya berbuat demikian. Bahagian ini adalah tempat di antara seorang hamba dan rahmat Allah SubhanAllah Wa Taala.

Seperti yang disebut oleh Ibn Abbas. Bahagian bawah tidak disebut kerana sifat takabur iblis yang tidak mahu tunduk menyekat dari bahagian bawah. Tindakan iblis dan kuncu-kuncunya lebih berkesan dari bahagian depan dan belakang dan kurang berkesan dari bahagian kanan dan kiri kerana bahagian-bahagian ini dipelihara oleh malaikat.

Tegasnya peranan syaitan ialah menyesatkan manusia sejauh yang boleh (an- Nisa':60). Oleh sebab itu, manusia perlu sentiasa berwaspada dan memahami bahawa makhluk-makhluk ini adalah musuh utama manusia, yang telah bersumpah di hadapan Allah SubhanAllah Wa Taala. untuk membawa mereka semua ke neraka bersamasamanya, seperti yang tersebut dalam Surah al-Baqarah ayat 168 dan 169:

"Dan janganlah kamu mengikut langkah-langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu. Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui".

Syaitan itu adalah sebahagian daripada makhluk-makhluk halus. la merupakan salah satu daripada kumpulan jin yang ingkarkan perintah Allah SubhanAllah Wa Taala. Syaitan adalah daripada keturunan jin yang dijadikan daripada api. Adam pula dijadikan daripada tanah. Allah SubhanAllah Wa Taala. menjadikan jin dan manusia supaya taat kepada perintah Allah SubhanAllah Wa Taala. Mereka dikenakan taklif. Kebaikan dan kejahatan mereka
dihisab dan diberi balasan. Jin terbahagi kepada dua bahagian iaitu jin Islam dan jin kafir. Termasuk dalam golongan jin kafir ialah iblis syaitan dan sebagainya. Dalam al-Quran disebutkan bahawa makhluk-makhluk halus itu mempunyai sifat dan tabiat yang bermacam-macam. Ada yang cerdik, ada yang bertuah, ada yang lalai dan ada yang lemah fikiran. Ada yang kafir yang berkelakuan sempurna dan sangat baik pendiriannya. Ini disebutkan dalam Surah al-Jinn ayat 11:

"Dan sesungguhnya di antara kami ada orang-orang yang salih dan di antara kami ada pula yang tidak demikian. Adalah kami menempuh jalan yangberbeza".

Tersebut juga dalam al-Quran tentang adanya makhluk-makhluk jin yang beriman kepada Allah SubhanAllah Wa Taala. sesudah kebangkitan nabi Muhammad seperti yang tersebut dalam Surah al-Jinn ayat 13:

"Dan sesungguhnya kami ketika mendengar pertunjuk (al-Quran), kami
beriman kepadanya. Maka barang siapa beriman kepada Tuhannya maka ia tidak takut pengurangan pahala dan tidak takut akan penambahan azab".

Pada satu, ketika ada satu golongan jin yang mendengar Rasulullah s.a.w.
membaca al-Quran, padahal baginda sendiri tidak mengetahui kehadiran mereka. Peristiwa ini termaktub dalam al-Quran, Surah al-Ahqaaf ayat 29:

"Dan ingatlah ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengarkan al-Quran, maka tatkala mereka hadir, mereka berkata diamlah kamu. Maka tatakala selesai, mereka pun kembali kepada kaum mereka untuk memberi peringatan".

Ayat ini bermaksud bahawa Allah SubhanAllah Wa Taala. telah mendatangkan sekumpulan jin kepada Rasulullah s.a.w. untuk mendengar al-Quran. Ketika mereka mendengar,sebahagian daripada mereka memperingatkan teman-teman yang lain supaya diam dan mendengar al-Quran tadi. Setelah itu mereka pun balik menemui kaum mereka yang belum beriman supaya beriman kepada Allah SubhanAllah Wa Taala.

Jelasnya bahawa manusia dan jin itu dicipta oleh Allah SubhanAllah Wa Taala. untuk menyembahNYA Mereka diberi akal fikiran dan ikhtiar. Perbuatan baik dan jahat mereka dihisab seperti yang dijelaskan dalam Surah al-A'raf ayat 179:

"Dan sesungguhnya Kami telah sediakan bagi jahanam itu beberapa banyak daripada golongan jin dan manusia. Mereka ada hati tetapi mereka tidak mahu berfikir dengannya. Mereka mempunyai mata tetapi mereka tidak mahu memerhatikan dengannya. Mereka mempunyai telinga tetapi tidak mahu mendengar dengannya. Mereka semua seperti binatang-binatang ternakan bahkan mereka itu lebih sesat, mereka itulah orang yang lalai".

Ayat ini menyatakan bahawa manusia dan jin itu diberi hati (fikiran), mata dan telinga oleh Allah SubhanAllah Wa Taala. menurut naluri asal kejadian masing-masing. Walaupun demikian banyak di antara mereka yang tidak menggunakan pemberian Allah. SubhanAllah Wa Taala. itu sebagaimana seharusnya. Mereka tidak menggunakan pemberian Allah SubhanAllah Wa Taala. untuk jalan yang benar demi untuk pengabadian diri kepada Allah SubhanAllah Wa Taala. Sikap demikian itu menyebabkan mereka seperti binatang yang tidak dapat membezakan
antara yang baik dan buruk. Ditinjau dari sudut lain, mereka sebenarnya sesat begitu jauh, lebih teruk daripada binatang kerana binatang tidak mempunyai akal dan ikhtiar.

Allah SubhanAllah Wa Taala. menjadikan manusia dan jin untuk menyembahnya demi kebaikan manusia dan jin di dunia dan di akhirat. Allah SubhanAllah Wa Taala. amat kaya dan tidak mengambil manfaat daripada sifat taabbudi seseorang hambanya seperti yang tersebut dalam Surah adz-Dzaariyyat ayat 56 dan 57:

"Tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembahku. Aku tidak mahu daripada mereka sedikit rezeki dan Aku tidak perlukan mereka memberi makan".

Semua makhluk halus pada dasarnya tidak dapat dilihat oleh manusia disebabkan unsur asal kejadiannya berlainan daripada unsur kejadian manusia. Ini merupakan salah satu rahmat Allah SubhanAllah Wa Taala. kepada manusia. Andainya Allah SubhanAllah Wa Taala. memperlihatkan jasad jin dan syaitan, umumnya kekuatan manusia akan lemah melihatkan Makhluk halus yang dengan rupa bentuk makhluk yang terlalu berbeza dengan jasad manusia.

Seperti yang dijelaskan bahawa iblis telah bersumpah di hadapan Allah SubhanAllah Wa Taala. untuk menyesatkan manusia. Dalam keadaan demikian, kita seharusnya memahami bahawa 
manusia adalah pihak yang sentiasa bersifat defensif (bertahan), manakala makhluk-makhluk halus itu adalah merupakan pihak yang sentiasa bersifat ofensif (menyerang) yang ingin membinasakan manusia. Tidak ada pakatan yang dilakukan oleh manusia secara teratur dan terancang, sama ada bersendirian atau berkelompok yang bertujuan untuk membinasakan sebarang makhluk halus kecuali dalam keadaan tertentu, setelah manusia diganggu oleh makhluk-makhluk halus tadi. Tindakan manusia seperti ini sebenarnya bukan bersifat ofensif. Mereka berbuat demikian semata-mata kerana mengharapkan kesembuhan akibat kejahatan makhluk-makhluk halus tadi. Dari sinilah kita akan dapat melihat kedudukan manusia yang sebenarnya, sering terdedah kepada godaan musuh-musuh Allah SubhanAllah Wa Taala.

Iblis telah mengakui dan menyedari bahawa ia tidak berupaya hendak membinasakan
orang yang ikhlas. Namun demikian, sifat ikhlas itu tidak boleh diperoleh oleh semua orang dengan begitu mudah. Sifat ikhlas merupakan satu natijah daripada gagasan rangkaian iman yang wujud pada diri seseorang. Oleh sebab itu, tidak pelik jika iblis itu tidak dapat menggoda orang yang ikhlas. Bagi mereka yang tidak beriman, iblis dan syaitan adalah pemimpin mereka, tidak kira sama ada iblis dan syaitan itu bersifat manusia ataupun daripada kalangan makhluk-makhluk halus.

Dalam Surah al-A'raaf ayat 27 Allah berfirman:

"Hai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan
sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari syurga. Ia
menanggalkan dari mereka berdua pakaian untuk memperlihatkan kepada keduanya auratnya. Sesungguhnya ia dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari satu tempat yang kamu tidak boleh lihat mereka. Sesungguhnya kami telah menjadikan 
syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin bagi mereka yang tidak beriman".

Jelasnya bahawa makhluk-makhluk ini terbentuk daripada zat halus (athir) yang tidak ada halangan bagi zat itu untuk menyerupai sesuatu yang dikehendaki. la juga boleh menembusi sesuatu, yang tidak disekat atau dihalangi oleh bahan-bahan udara, air dan sebagainya.

Makhluk-makhluk halus 
boleh berupa kepada bentuk yang mereka ingini dengan izin Allah jua, dan boleh masuk atau keluar dari mana-mana bahagian tanpa sekatan. Pada satu ketika isteri Rasulullah s.a.w. yang bernama Safiyyah menziarahi baginda yang sedang beriktikaf di masjid. Ketika Safiyyah hendak meninggalkan masjid baginda telah mengiringinya sampai ke pintu masjid. Pada waktu yang sama datang dua orang lelaki daripada golongan Ansar Ialu memberi salam. Rasulullah menjawab salam tadi dan berkata: "Sila kamu berdua masuk. Dia ini ialah Safiyyah bin Hay". Mendengar kata Rasulullah, mereka berdua pun mengucap "Subhanallah" . Kemudian Rasulullah bersabda:

Sesungguhnya syaitan itu 
memasuki tubuh manusia menurut aliran darah. Dan sesungguhnya aku takut syaitan itu akan mencampakkan sesuatu dalam hati kamu berdua.

Peristiwa di atas terjadi pada bulan Ramadan. Mengirut kebiasaannya Rasulullah s.a.w. sejak 21 hingga akhir bulan Ramadan akan berada di masiid siang dan malam untuk beriktikaf. Pada satu malam Safiyyah berkunjung ke masjid kerana sesuatu keperluan. Ketika pulang baginda menghantarnya hingga ke pintu masjid. Dua orang Sahabat yang datang itu berlalu dengan cepat menyingkir diri setelah melihat Rasulullah s.a.w. bersama seorang wanita, yang dirasakan mungkin bukan mahramnya. Pada fikiran Sahabat tadi, dengan berbuat demikian, Rasulullah
s.a.w. tidak akan merasa malu bila berjumpa dengan mereka. Oleh sebab itu Rasulullah s.a.w. menerangkan keadaan yang sebenar, menyatakan perempuan yang bersamanya itu ialah isterinya. Baginda khuatir kalau silap faham atau rasa curiga itu akan menimbulkan fitnah besar, lebih-lebih lagi sekiranya hal ini terdengar oleh orang-orang munafik, seperti peristiwa yang telah menimpa Aishah, pada peristiwa HadithuI-ifq.

Walaupun demikian segala jenis makhluk halus tidak boleh menjelma menyerupai Rasulullah s.a.w. Sebuah hadith riwayat Abu Hurairah menyebut bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

Barangsiapa melihat aku dalam tidur, maka sesungguhnya ia betul telah
melihat akan daku kerana syaitan itu tidak akan menjelma menyerupai akan daku.

Sebuah hadis lain riwayat daripada Jabir r.a. telah berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

"Barangsiapa melihat akan daku dalam tidur, maka sesungguhnya ia telah melihat akan daku. Maka sesungguhnya syaitan tidak berupaya menjelma menyerupaiku".

Tentang jenis-jenis makhluk halus ini, Imam At-Tabrani telah meriwayatkan sebuah hadis dengan katanya bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

"Jin itu ada 3 golongan. Satu golongan mempunyai sayap yang boleh terbang di angkasa, satu golongan berupa ular dan satu golongan lagi berpindah dan bertempat".

Abu Darda' telah meriwayatkan secara marfu' hadis yang berbunyi:

"Allah menjadikan jin itu 3 golongan. Golongan ular, kala jeengking dan binatang tanah, golongan semacam angin di udara dan satu golongan di atas mereka hisab dan balasan. Dan Allah menciptakan manusia 3 jenis, satu jenis seperti binatang. Dalam kitab Gharaibu wa 'AjaibiiI-Jinn karangan AI-Qadi Baharuddin menyebutkan tentang adanya sejenis jin yang separuh rupanya seperti manusia, namanya Shaqq, kerjanya menghalangi orang yang musafir bersendirian dan adakalanya membinasakan dia"

Sebuah Hadis riwayat daripada Muaz bin Jabal menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. telah memberikan tamar sedekah kepadanya untuk dijaga. Tamar yang diletakkan dalam sebuah bilik itu didapati semakin berkurangan setiap hari. Lalu ia mengadu kepada baginda. Rasulullah s.a.w. memberitahu bahawa itu adalah perbuatan syaitan Ialu menyuruhnya menunggu. Pada waktu malam dat.anglah satu lembaga menyerupai gajah. Apabila tiba ke pintu, lembaga itu masuk melalui celah-celah pintu setelah bertukar daripada rupa asalnya. Apabila ditangkap dan diberi amaran untuk dibawa ke hadapan Rasulullah s.a.w., lembaga itu berjanji tidak akan mengulangi perbuatannya lagi. Pada keesokan harinya apabila ditanya oleh Rasulullah s.a.w. apakah yang telah dilakukan olehnya terhadap orang tawanannya itu, Muaz berkata bahawa lembaga itu telah dilepaskan setelah ia berjianii tidak akan datang lagi. Rasulullah s.a.w. menjawab bahawa lembaga itu akan datang lagi dan menyuruh Muaz menunggu.

Pada malam yang kedua Muaz telah menunggunya dan menangkap lembaga tadi tetapi melepaskannya apabila in merayu dan berjanji tidak akan datang lagi. Pada malam ketiga lembaga tadi datang lagi Ialu ditangkap. Akhirnya ia dilepaskan oleh Muaz setelah memberitahu kegunaan dua ayat AI-Quran, iaitu 
ayat al-Kursi dan ayat di akhir surah al-Baqarah (Aamanarrasul). Jika ayat-ayat ini dibaca dalam sebuah rumah, syaitan tidak akan datang ke rumah tersebut. Ayat kedua yang dimaksudkan ialah Surah al-Baqarah ayat 285.

Sebuah hadis lain yang diriwayatkan dari Ubai bin Kaab, menyatakan bahawasanya ia mempunyai satu bekas berisi tamar dipertaruhkan kepadanya. Tiba-tiba didapati isinya telah susut. Pada satu malam ia telah terjaga, tiba-tiba terlihat bayangan seorang budak. Lalu ia memberi salam kepada budak tadi dan dijawab salamnya. Apabila ditanya siapa dia yang sebenarnya, adakah jin atau manusia. Lembaga itu menjawab mengatakan bahawa ia adalah jin. Ubai bin Kaab meminta supaya lembaga itu menghulurkan tangannya. Apabila dihulurkan, didapati tangan itu seperti tangan anjing begitu juga rambutnya. Bila ditanya
adakah jin dijadikan sedemikian rupa. Dijawab, bahawa bentuk jin adalah lebih dahsyat daripada dirinya.

Berdasarkan ringkasan maksud hadis-hadis di atas, menunjukkan bahawa
makhluk-makhluk halus berupaya menjelmakan dirinya dalam berbagai-bagai bentuk kecuali rupa Rasulullah s.a.w.

Imam Muslim meriwayatkan bahawa seorang pemuda kaum Ansar telah
membunuh ular dalam rumahnya Ialu ular itu mati. Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Sesungguhnya di Madinah ini terdapat golongan jin yang telah Islam. Maka apabila kamu lihat sesuatu tanda pada mereka, maka berilah amaran tiga hari. Jika ternyata kepada kamu sesudah itu, maka bunuhlah ia kerana sesungguhnya dia itu syaitan".

Sebuah hadis lain yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abi Said al-Khudri yang telah menceritakan bahawa pada satu hari ia mempunyai seorang tamu. Tiba-tiba tamu itu melihat ular dan hendak membanuhnya. Abu Said telah melarangnya membunuh ular tadi dan menceritakan suatu cerita yang pernah berlaku di rumahnya.

Di rumah itu ada seorang pemuda yang baru berkahwin. Kami, iaitu golongan daripada Sabahat telah keluar kerana menggali parit (khandak). Pemuda itu menyatakan keuzurannya kepada Rasulullah s.a.w. dan meminta diri untuk pulang. Rasulullah s.a.w. telah membenarkannya untuk pergi selama sehari sahaja. Baginda menyuruhnya membawa senjata kerana takut kalau pemuda itu diganggu oleh Bani Quraizah. Pemuda itu pun mengambil senjatanya Ialu beredar pulang.

Setibanya di rumah, tiba-tiba didapati isterinya sedang berdiri di antara pagar pintu rumahnya dengan pintu besar. Pemuda itu merasa cemburu dan mengacukan lembing hendak menikam isterinya. Isterinya tampil ke pintu, menyuruhnya masuk ke rumah untuk melihat apakah yang sebenarnya terjadi. Pemuda itu terus masuk ke dalam. Didapati ada seekor ular besar berlegar di dalam hamparan, Ialu ular tersebut dibunuhnya dengan lembing tadi. Kemudian ia pun membawa ular itu keluar dan memacakkan ke tanah. Ketika nyawa ular itu hampir hilang, pokok di hadapan rumahnya bergerak bergoyang-goyang. Pemuda itu meninggal dunia tidak lama selepas ular itu mati.

Kami telah menemui Rasulullah s.a.w. dan menceritakan peristiwa yang berlaku. Kami meminta kepada Rasulullah s.a.w. agar, Allah menghidupkan ular (jin) itu. Rasulullah. s.a.w. telah bersabda:

"Sesungguhnya di Madinah ini terdapat golongan jin yang telah Islam. Maka apabila kamu melihat sesuatu tanda pada mereka, maka berilah amaran tiga hari. Jika ternyata kepada kamu sesudah itu, maka bunuhlah ia kerana sesungguhnya dia itu syaitan".

Seperti yang dijelaskan bahawa makhluk-makhluk halus itu ada 3 jenis, iaitu jin, syaitan dan iblis. Di antara jin-jin tersebut, ada yang beragama Islam, Yahudi, Kristian, Majusi dan ada yang menganut bermacam-macam penyembahan dan kepercayaan seperti manusia juga.

Syaitan lebih rendah martabatnya daripada jin dan ifrit kerana hidup mereka sematamata untuk menganggu dan membinasakan makhluk-makhluk Allah. Makhluk-makhluk halus merupakan makhluk-makhluk yang hidup mempunyai roh yang membolehkan mereka hidup berketurunan. Mereka mempunyai batasan umur yang telah ditetapkan oleh Allah seperti manusia juga. Jin akan mati apabila tiba ajalnya, tetapi umur syaitan (keturunan iblis) adalah panjang yang hanya akan berakhir dengan tiupan sangakala pertama.

Dalam peristiwa yang menyebabkan iblis dilaknat dan dihukumkan kafir oleh Allah, iblis telah memohon kepada Allah agar umurnya juga keturunannya dipanjangkan seperti yang termaktub dalam Surah al-Hijr ayat 36.

"Wahai Tuhanku, (kalau demikian) berilah aku tangguh sampai hari mereka akan dibangkitkan".

Allah telah memperkenankan permohonannya dengan firmannya seperti yang termaktub dalam Surah al-Hijr ayat 37 & 38:

"Dia (Allah) berfirman: Maka sesungguhnya engkau adalah dari mereka yang diberi tangguh, sampai hari waktu yang ditentukan".

Jelasnya iblis dan keturunannya, iaitu syaitan tidak akan mati hingga hari kiamat. Ini berbeza dengan had umur jin yang akan mati apabila tiba masanya seperti yang telah ditetapkan oleh Allah.



2.0 QARIN

Qarin ialah perkataan Arab yang bermakna teman atau rakan. Istilah qarin di sini bermaksud roh-roh jahat dari kalangan makhluk-makhluk halus yang mengiringi kelahiran seseorang bayi. Kewujudan qarin ini ialah untuk menggoda manusia, menampakkan hal-hal yang buruk, dan yang jahat-jahat seolah-olah baik pada pandangan mata manusia. Qarin sentiasa berusaha lintuk menjerumuskan manusia dengan mengajak mereka melakukan kemungkaran dengan cara menggoda, merayu, memujuk dan menipu. Semua manusia mempunyal qarin sama ada ia nabi atau orang yang alim.

Dalam surah al-An'am ayat 112 Allah SubhanAllah Wa Taala. berfirman:

"Dan demikianlah kami jadikan bagi setiap nabi itu musuh dari jenis manusia dan jin, sebahagian daripada mereka membisikkan kepada yang lain perkataan yang indah-indah untuk menipu".

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang berbunyi:

"Tidaklah salah seorang daripada kamu (yang lahir ke dunia) melainkan dia telah dipertemankan dengan scorang kawannya daripada jin dan seorang kawannya daripada kalangan malaikat. Sahabat bertanya: Adakah engkau juga wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Dan saya pun. Akan tetapi Allah menolong saya daripada gangguannya, maka tidaklah ia mendorong saya, kecuali kepada kebaikan".

Tersebut dalam al-Quran tentang tugas-tugas malaikat. Di antara mereka ada yang tugasnya mencatat amalan makhluk setiap hari, mencatat segala ucapan, dan ada yang membawa wahyu kepada rasul-rasul dan nabi-nabi. Ada pula yang menjadi duta-duta. Ada pula yang bertugas memelihara al-Quran, ada yang menjaga syurga dan ada yang menjaga neraka. Di antara mereka juga ada yang sentiasa berdoa siang dan malam, memuji-muii Allah dan bersujud. Ada pula yang sentiasa berdoa agar makhluk yang taat kepada Allah diberi keampunan. Tersebut juga dalam al-Quran tentang adanya malaikat yang datang membawakan ilham kepada Maryam bahawa dia akan diberi putera, atau yang kelihatan oleh Rasulullah s.a.w. ketika beliau mula-mula meneriina wahyu. Disebut juga tentang malaikat yang bersayap, satu-satu, dua-dua, tiga-tiga dan empat-empat.

Tersebut juga dalam Al-Qu'ran bahawa malaikat yang datang membawa wahyu kepada rasul-rasul itu namanya Jibril, yang juga disebut Ruhul-Amin dan Ruhul- Quds. Manusia yang sentiasa beriman dan istiqamah (tetap hati) akan didatangi oleh malaikat-malaikat untuk menghilangkan rasa takut dan dukacita mereka. Dalam peperangan Badar malaikat telah datang menolong orang-orang Islam, sampai 3,000 malaikat jumlahnya.

Dijelaskan juga dalam hadis-hadis bahawa malaikat-malaikat itu memberi ilham yang baik kepada manusia, yang melahirkan keteguhan semangat dan iman. Ketika manusia diberi ilham yang baik oleh malaikat atau was-was yang buruk oleh syaitan, maka yang menerima ilham atau was-was itu bukanlah badan kasar, melainkan roh manusia jua. Tidak ada seorang pun yang dapat melihat dengan matanya sama ada malaikat atau syaitan yang datang memberi ilham atau waswas, melainkan pengaruh mereka itu masuk ke dalam jiwa atau perasaan orang
yang berkenaan. Kenyataan ini dikuatkan oleh sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Termizi, an-Nasa'i, demikian bunyinya;

Sesungguhnya dari syaitan ada semacam gangguan kepada anak Adam, dan dari malaikat pun ada pula. Adapun gangguan syaitan ialah menjanjikan kejahatan dan mendustakan kebenaran, dan sentuhan malaikat ialah menjanjikan kebaikan dan menerima kebenaran. Maka barang siapa merasai yang demikian, dia hendaklah mengetahui bahawa perkara itu dari Allah, dan terima kasihlah ia kepadanya. Tetapi kalau didapatinya yang lain, maka dia hendaklah berlindung kepada Allah dari syaitan yang direjam. Kemudian ia membaca: Syaitan menyuruh menjanjikan kamu kefakiran dan menyuruh kamu melakukan kekejian.

Di bawah ini diperturunkan lagi dua buah hadis untuk menguatkan keterangan tentang ada qarin yang menemani setiap manusia.

Telah berkata Ummul Mukminin As-Sayyidah Aishah binti As-Siddiq:

Bahawasanya Rasulullah s. a. w telah keluar dari sisinya pada satu malam, tiba-tiba berlakulah satu tiupan (syaitan) terhadapnya. Maka Rasulullah pun datang melihat perkara yang sedang saya lakukan. Baginda bertanya:Apakah ang terjadi Aishah? Maka saya menjawab: Apa halnya saya, tidak diberi daya sebagaimana yang dikurniakan kepada engkau? Jawab Rasulullah s.a. w.: Adakah syaitanmu telah datang. Maka saya menjawab: Wahai Rasulullah. Adakah syaitan bersamaku? Jawab baginda: Ya. Saya bertanya lagi: Adakah terjadi pada tiap manusia. Jawab baginda: Ya. Maka saya pun bertanya: Adakah juga berlaku atasmu wahai Rasulullah. Jawab Rasulullah: Ya tetapi Tuhanku memelihara akan daku hingga aku selamat daripda tipu dayanya.Sesungguhnya tidak ada seorang daripada manusia (yang dilahirkan) melainkan dikembari Allah seorang jin sebagai kawan.

Jelasnya bahawa setiap orang itu mempunyai qarin. Maksud qarin di sini ialah syaitan yang sentiasa berusaha untuk menyesatkan manusia. Di antara qarin dan manusia, perbezaannya ialah manusia adalah seumpama bahan tunggangan, manakala qarin (iblis dan syaitan) tadi adalah penunggangnya. Demikianlah, perbandingan yang diberi oleh Rasulullah s.a.w.

Maksud menunggang atau memperkosa di sini bukanlah seumpama manusia itu menunggang kuda, menjadikan syaitan itu seumpama seorang penunggang yang sentiasa berada di atas jasad manusia dalam keadaan yang tidak dapat dilihat. Maksud sebenar hadis ini ialah iblis dan syaitan itu sentiasa berazam dan berusaha supaya manusia menurut kehendaknya. Banyak diantara mereka yang terpedaya dengannya sehingga menjadikan manusia itu memandang benda-benda yang baik itu buruk dan yang buruk itu baik serta menarik, cantik serta mengghairahkan, lantas mereka menentang perintah Allah SubhanAllah Wa Taala. Mereka inilah golongan yang menjadi bahan tunggangan qarin tadi.

Gambaran godaan iblis dan syaitan terhadap manusia dijelaskan oleh Rasulullah dalam sebuah hadis yang bermaksud bahawa seseorang itu apabila hendak menganut agama Islam, iblis akan menggoda dan menipu manusia. Syaitan akan bertanya adakah mereka hendak meninggalkan agama asal mereka, iaitu agama yang telah dianuti oleh bapa-bapa dan keturunan mereka sejak dahulu kala lagi. Ketika manusia hendak berhijrah, iblis dan syaitan bertanya, adakah mereka sanggup meninggalkan tanahair yang telah mereka diami sejak dahulu kala.

Adakah mereka akan meninggalkan langit atau tempat mereka berlindung. Padahal tempat yang hendak dituju belum pasti dapat menjamin kebahagiaan mereka. Begitu juga halnya ketika manusia hendak berjihad ke jalan Allah. Iblis dan syaitan menakut-nakutkan manusia supaya mereka sayangkan dunia yang begitu indah termasuk harta benda yang mereka miliki. Kemudian dibisikkan dalam hati mereka adakah mereka sanggup melihat isteri-isteri dikahwini oleh orang lain. apabila mereka mati ketika berjihad. Harta yang ditinggalkan akan dibahagi-bahagi untuk orang yang masih hidup. Orang lain bersuka ria menikmati harta peninggalan. Isteri yang ada berkahwin lain. Perjuangan seumpama ini adalah merugikan.

Sesungguhnya syaitan itu duduk mengganggu manusia dengan berbagaibagai cara. Ia duduk melakukan gangguan kepada manusia dengan alasan Islam. Lalu ia berkata: "Apakah kamu masuk Islam, dan meninggalkan agama kamu dan agama nenek-moyang kamu? Tetapi manusia itu menentangnya dan masuk Islam. Lalu syaitan itu duduk menganggu manusia dengan jalan hijrah ". Syaitan berkata: "Apakah kamu hendak hijrah, meninggalkan bumi dan langitmu? Tetapi manusia itu menentang dan berhijrah. Kemudian syaitan itu duduk dan menganggu manusia dengan jalan jihad dan berkata: Apakah. kamu akan berjihad sedangkan jihad itu menghilangkan nyawa dan harta. Kamu akan terbunuh. Maka isteri kamu akan dikahwini oleh orang lain, manakala harta-harta kamu akan dibahagi bahagikan. Tetapi manusia tetap menentang syaitan dan terus berjihad.

Begitulah gambaran ringkas atas tamsil yang terjadi diantara manusia dan qarinnya atau denan syaitan lain. Hanya manusia yang leka dan sesat sahaja yang akan terpedaya dengan qarinnya yang boleh diperintah dan dipacu menurut kehendaknya. Mereka inilah yang akan menjadi kuda tunggangan iblis dan syaitan. Inilah jawapan Allah SubhanAllah Wa Taala. ketika iblis bersumpah akan membinasakan manusia seperti yang tersebut dalam Surah al-Hijr ayat 42.

"Sesungguhnya hamba-hambaku tidak ada kekuasaan bagimu atas mereka kecuali orang yang mengikut kamu iaitu orangorang yang sesa"t.

Selain gangguan qarin, Imam Muslim meriwayatkan dalam kitab sahihnya bahawa Rasulullah s.a.w. ada bersabda, yang bermaksud bahawa tidak ada anak Adam yang dilahirkan ke dunia ini yang tidak diganggu oleh syaitan kecuali Isa 'alaihissalam dan ibunya Maryam berdasarkan firman Allah dalam Surah Ali Imraan ayat 36.

"Sesungguhnya aku melindungi akan dia (Maryam) serta anak keturunannya daripada syaitan yang direjam".

Lantaran gangguan-gangguan yang sedia menunggu itu maka Allah menyuruh supaya dibacakan azan (bang) di telinga kanan dan (qamat) di telinga kiri sebaikbaik seorang bayi itu dilahirkan yang salah satu tujuannya untuk mengelakkan daripada gangguan iblis dan syaitan.
Dari Abu Rafi r.a. (bekas hamba yang dimerdekakan oleh Rasulullah s.a.w.) ia berkata:

Aku lihat Rasulullah s.a.w. membaca azan salat di telinga Husain bin Ali ketika Fatimah r.a. melahirkannya.

Sebuah hadis lain, dari Husain bin Ali r.a. ia berkata bahawa Rasulullah s.a.w. ada bersabda:

"Siapa yang melahirkan anak lalu bayi yang dilahirkan itu diazankan pada telinga kanan dan diqamatkan pada telinga kirinya, nescaya ummu sibyan (jin yang menganggu kanak-kanak) tidak akan menganggunya".

Sehubungan dengan gangguan-gangguan ini, Imam Bukhari dalam kitab Sahihnya meriwayatkan bahawa.Rasulullah s.a.w. ada bersabda yang berbunyi:

"Apabila malam meliputi (atau apabila malam menyelubungi) maka cegahlah anak-anak kamu, kerana sesungguhnya syaitan-syaitan itu berkeliaran ketika itu. Maka apabila luputlah satu ketika daripada Isyak, maka berilah kebebasan kepada mereka, selak pintu kamu serta sebut nama Allah dan padamkan lampu serta sebut nama Allah, dan tudunglah bekas-bekas minuman kamu dan sebut nama Allah, dan tutuplah bekas-bekas makanan dan menyebut nama Allah biarpun bekas itu telah ditudungi atau direntangi sesuatu ke atasnya".

J
elasnya anak-anak kecil perlu berada dalam rumah pada waktu maghrib. Jangan biarkan mereka berada di luar rumah kerana pada masa itu segala jeris makhluk halus sedang keluar dari tempat kediaman masing-masing untuk mencari rezeki sambil mengenakan mangsanya.

Hakikatnya, malam bukan masa untuk manusia keluar dari rumah seperti yang seharusnya dilakukan pada waktu siang. Malam adalah untuk berehat, menenangkan fikiran dengan mengingati Allah, bukan untuk berkeliaran di luar rumah seperti yang dijelaskan dalam Surah Yunus ayat 67.

"Dialah yang menjadikan malam bagi kamu supaya kamu beristirehat padanya dan menjadikan siang terang benderang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang yang mendengar".

Rasulullah s.a.w. menyuruh supaya setiap orang mengurangkan keluar pada waktu malam kerana pada waktu malam segala kejahatan buruk boleh terjadi tanpa diduga.

Keluar pada malam itu tidak digalakkan kecuali sebab-sebab tertentu. Apatah lagi jika keluar seorang diri. Dalam hal ini Rasulullah s.a.w. ada bersabda:

Andainya manusia itu tahu apa yang terjadi ketika berseorangan, seseorang itu tidak akan berjalan bersendirian biarpun satu malam buat selamalamanya.

Menurut kepercayaan keagamaan orang Mesir pada zaman lampau, qarin ialah makhluk kedua dalam setiap individu, atau secara umumnya sebagai teman, rakan dan syaitan. Dengan kata lain, qarin umumnya dipercayai sebagai hantu, syaitan atau jin yang lahir bersama-sama bayi dan akan menjadi teman sepanjang hidup. Kepercayaan orang-orang Islam di Afrika Utara terhadap qarin berkait rapat dengan kepercayaan orang-orang Mesir. Jin yang terdiri daripada jantina yang berlainan menjadi rakan pada roh. Sekiranya bayi yang lahir itu lelaki, maka qarin itu dianggap sebagai kakak, begitulah sebaliknya. Qarin dikatakan tidur dengan kembarannya dan mempunyai kaitan dalam tidurnya yang dikenali sebagai mimpi. Seorang yang sedang tidur dikatakan pengaruh qarinnya lebih kuat daripada orang itu.
Dibandingkan dengan jumlah makhluk-makhluk lain, jumlah manusia adalah yang terkecil. Nisbah bilangan manusia hanya 1 %, bilangan jin 9% manakala malaikat ialah 90%.

Rasulullah s.a.w. ada bersabda yang berbunyi:

"Sesungguhnya Allah mencipta malaikat dan jin juga manusia 10 bahagian. Kadar malaikat 9 bahagian, jin dan manusia satu bahagian. Allah ciptakan dari satu bahagian itu dipecahkan kepada 10 bahagian. 9 bahagian daripadanya adalah bilangan jin dan hanya satu bahagian sahaja bilangan manusia".



3.0 IFRIT

Ifrit ialah nama bagi segolongan jin kafir yang di antara mereka diberi kekuatan dan kepintaran oleh Allah SubhanAllah Wa Taala. yang ampunya hati busuk terhadap manusia. Dalam peristiwa antara Nabi Sulaiman dan Ratu Balqis, termaktub dalam al-Quran tentang kisah burung Hud-hud yang memberitahu kepada Nabi Sulaiman tentang adanya seorang raja perempuan di negeri Saba', yang terletak di selatan semenanjung Arab.

Dalam Surah an-Nahl ayat 34 diceritakan tentang kesuburan tanah Saba' yang dapat mengeluarkan hasil bumi berlipat ganda. Ratu Saba' yang bernama Balqis mempunyai singgahsana yang diperbuat daripada emas, bertatahkan ratna mutu maknikam dan batu permata yang mahal-mahal. Dikatakan bahawa nama ayahnya ialah Shurahil, ibunya daripada bangsa jin bukan manusia. Menurut Ath-Tha'labi dan al-Hafiz Ibn Kathir, bapa Ratu Balqis adalah raja besar. la enggan berkahwin dengan seorang perempuan Yaman. la telah jatuh cinta dengan seorang perempuan jin namanya Rayhanah binti As-Sakn dan melahirkan Ratu Balqis. Nama yang dipilih oleh ibunya untuk Ratu Balqis ialah Talqamah. Setengah pendapat mengatakan Balqamah.

Burung Hud-hud telah memberitahu Nabi Sulaiman bahawa Ratu Balqis dan kaumnya sujud kepada matahari (an-Naml ayat 24). Diterangkan juga bahawa biarpun kepercayaan mereka kepada Allah itu ada, namun yang mereka utama ialah penyembahan terhadap matahari. Syaitan telah memesongkan kepercayaan mereka. Mereka telah dipujuk-pujuk, dirayu oleh iblis dan syaitan hingga mereka terpedaya. Mereka merasakan bahawa amalan dan kepercayaan yang mereka lakukan itu adalah amalan yang baik dan benar.

Mendengarkan berita Hud-hud itu, Nabi Sulaiman telah berjanii akan menyelidiki kebenaran kata-kata tersebut. Setelah itu Nabi Sulaiman telah memerintahkan Hud-hud menghantar surat kepada Ratu Balqis. Baginda telah memanggil pembesar-pembesarnya apabila menerima surat yang menyuruhnya tunduk dan tidak membesarkan diri itu. Ratu Balqis mengatakan bahawa surat tersebut adalah surat mulia dari seorang raja yang besar lagi perkasa, yang memakai nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Para pembesar sepakat menjawab bahawa mereka mempunyai kelengkapan yang kuat dan cukup namun demikian segala keputusan terletak pada ratu sendiri.

Ratu Balqis telah mengambil keputusan untuk memberi hadiah kepada Nabi Sulaiman (an-Naml ayat 35), kerana menurut kebiasaannya hadiah itu boleh mempengaruhi keputusan seseorang. Menurut tafsir Ibn Abbas, Ratu Balqis berkata kepada para pembesarnya kalau hadiah itu diterima ini menunjukkan bahawa Nabi Sulaiman itu hanya seorang raja dan perlu diperangi. Jika hadiah itu ditolak ini menunjukkan bahawa ia adalah seorang yang perlu diikuti. Nabi Sulaiman telah menolak hadiah tersebut dan mengancam akan memerangi Ratu Balqis.

Setelah utusannya kembali semula ke Saba', Ratu Balqis merasakan bahawa kerajaannya tidak berupaya hendak melawan Nabi Sulaiman. Tidak ada faedahnya kalau ia bersikap membesarkan diri. Kemudian baginda memerintahkan utusan itu kembali semula mengadap Nabi Sulaiman dengan berita ia akan segera datang bersama raja-raja dalam negerinya untuk mendapatkan keterangan yang lebih lanjut tentang agama yang diperkatakannya itu.

Setelah itu baginda pun memerintahkan pengawal-pengawal istana mengemas singahsana yang diperbuat daripada emas padu bertatahkan maknikam, batu zamrud, zabarzad dan mutiara itu untuk disimpan dalam sebuah peti besar tujuh lapis dan disuruh kunci serta dipelihara dengan baik agar tidak ada yang mendekati duduk di atasnya atau melihatnya sehingga ia kembali dari menemui Nabi Sulaiman. Kemudian baginda pun keluar menuju ke Sham bersama-sama rombongannya.

Semasa Ratu Balqis dalam perjalanan menuju ke istana Nabi Sulaiman, dalam masa yang sama, Nabi Sulaiman telah memerintahkan jin-jin melaporkan perjalanan tersebut. Setelah beberapa hari sahaja lagi rombpngan itu akan tiba ke istana Nabi Sulaiman, baginda telah bertanya kepada orang-orang besarnya jika ada di antara mereka yang boleh membawa singgahsana Ratu Balqis ke tempat Nabi Sulaiman sebelum ia datang menyerah diri menerima agama yang didakwahkan. Mendengarkan pertanyaan tersebut salah satu ifrit telah berjanji bahawa ia akan membawa singahsana Ratu Balqist sebelum Nabi Sulaiman berdiri dari tempat duduknya. Ifrit berjanji dengan mengatakan bahawa yang dikatakan itu adalah benar. Singahsana tersebut tidak akan rosak, tidak akan terdapat cacat cela barang sedikit pun terhadap singahsana tersebut biarpun antara Palastin dan Saba itu jaraknya beratus-ratus batu seperti yang tersebut dalam al-Quran, Surah an-Naml ayat 38 & 39.

"(Nabi Sulaiman) berkata, wahai orang-orang besar, siapakah di antara kamu yang akan membawakan singahsahanya sebelum dia datang kepadaku dalam keadaan berserah diri. Berkata ifrit (yang cerdik) daripada bangsa jin, aku akan datangkan kepadamu sebelum engkau berdiri dari tempat dudukmu, dan sesungguhnya aku berupaya dan boleh dipercayai untuk melakukan demikian".

Mendengarkan janji ifrit sedemikian rupa, seorang 
lelaki alim ahli kitab bernama Asif bin Burkhya, yang dikatakan sebagai setiausaha peribadi Nabi Sulaiman telah sanggup mendatangkan singahsana tersebut sebelum mata Nabi Sulaiman berkelip. Kesanggupan ini termaktub dalam Surah an-Naml ayat 40:

Berkata seorang yang mempunyai ilmu dari al-Kitab, Aku akan datangkan singgahsana itu kepadamu sebelum matamu berkelip. Maka setelah dilihatnya singgahsana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: Ini adalah kurnia Tuhanku untuk menguji aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (alam nikmatnya). Dan barang siapa yang bersyukur, maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya dan barang siapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, Lagi Maha Mulia.

Terdapat berbagai-bagai riwayat tentang lelaki ahli al-Kitab yang sanggup
membawa singahsana Ratu Balqis dalam sekelip mata yang mencabar keupayaan ifrit tadi. Selain nama Asif tadi, ada riwayat mengatakan bahawa orang tadi ialah Nabi Hidir, manakala riwayat lain pula mengatakan bahawa orang itu sebenarnya ialah Nabi Sulaiman sendiri.

Biar apa perbezaan riwayat mengenainya, maksud sebenar yang perlu difahami di sini ialah ifrit yang tersebut dalam al-Quran ini adalah daripada jenis jin yang bijak dan mempunyai keupayaan luar biasa, yang umumnya kebijaksanaan seperti ini tidak dapat ditandingi atau dilakukan oleh manusia biasa. Namun demikian berdasarkan peristiwa tersebut ternyata bahawa
 manusia yang berilmu itu lebih bijak dan berupaya mengalahkan kekuatan ifrit yang begitu perkasa dan bijaksana.
Jelasnya bahawa ifrit adalah daripada golongan jin. Di antara mereka ada yang bijak dan tidak bijak. Namun demikian, umumya tabiat ifrit adalah untuk merosakkan manusia. Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah ifrit pernah datang untuk menggoda supaya Rasulullah terputus daripada mengerjakan sembahyangnya:

Sesungguhnya ada satu ifrit daripada golongan jin mencuba ke atasku (lalu melintas di hadapanku) malam tadi untuk mengoda agar sembahyangku putus.



4.0 IBLIS

Terdapat banyak pendapat yang berbeza-beza tentang iblis sama ada berasal daripada jin atau malaikat. Ada riwayat yang mengatakan bahawa iblis itu asalnya daripada golongan malaikat dan apabila ia engkarkan Allah, Allah telah melaknatnya dan dihukumkan kafir Ialu menjadi iblis.

Menurut pendapat yang lain iblis itu adalah daripada golongan malaikat yang dinamakan al-jinn, yang dijadikan daripada api yang sangat panas. Manakala malaikat itu dijadikan daripada cahaya. Namanya menurut bahasa Siryaniyyah ialah Azazil. Dalam bahasa Arab namanya ialah al-Harith (penjaga). Dinamakan al-Harith kerana iblis itu asalnya adalah penjaga syurga dan ketua Iangit dunia yang berkuasa di bumi dan di syurga. Iblis asalnya daripada malaikat yang paling patuh, rajin dan banyak ilmu serta berkuasa di antara langit dan bumi. Kedudukannya yang begitu mulia telah menyebabkannya takabur Ialu engkarkan perintah Allah seperti yang tersebut dalam al-Quran yang akhirnya menjadi iblis. Menurut Ibn Mas'ud, iblis itu merupakan satu kabilah daripada kalangan malaikat yang dipanggil jinn. Dinamakan jinn, nisbah kepada syurga (al-jannah) kerana ia adalah penjaga syurga.

Menurut satu pendapat lain, jin adalah makhluk yang telah mendiami bumi. Pada satu ketika terjadilah pembunuhan antara mereka menyebabkan perbuatanperbuatan jahat begitu meluas.

Allah SubhanAllah Wa Taala. telah mengutus malaikat yang dikepalai oleh iblis memerangi mereka.Ketika itu iblis adalah penjaga syurga. Bila ia berjaya menghapuskan jin, ia merasa bangga diri dan berkata dalam hatinya:

Sesungguhnya aku telah melakukan sesuatu yang tiada seorang pun boleh melakukannya. Allah tidak menugaskan daku dengan urusan ini kecuali kerana keistimewaanku ke atas seluruh malaikat.

Iblis tidak memberitahu perkara yang terlintas dalam hatinya kepada sebarang malaikat. Tetapi Allah amat mengetahui apakah yang ada dalam hatinya. Inilah yang dikatakan oleh Allah kepada para malaikat, seperti yang termaktub dalam Surah al-Baqarah ayat 30:

"Sesungguhnya aku lebih mengetahui apa yang kamu semua tidak tahu".

Ayat ini bermaksud bahawasanya Allah SubhanAllah Wa Taala. mengetahui perkara atau maksud yang terlintas dalam diri iblis, iaitu rasa tinggi diri dan tekad tidak mahu sujud kepada Nabi Adam iaitu sujud kerana memuliakan ciptaan Allah. Sejak kejadian itu, jadilah iblis dan keturunannya musuh ketat bagi Adam dan keturunannya hingga hari kiamat. Tersebut dalam Tafsfr Fi-ZilaliI-Quran dalam tafsiran ayat 34 surah al-Baqarah;

dinyatakan bahawa iblis bukan daripada jenis malaikat, tetapi ketika kejadian itu berlaku iblis berada di kalangan malaikat. Andainya iblis itu daripada jenis malaikat nescaya iblis tidak engkarkan perintah Allah. Sifat malaikat yang utama ialah tidak melakukan maksiat atau engkarkan Allah. Malaikat sentiasa melakukan segala yang diperintahkan seperti firman Allah dalam Surah at-Tahrim ayat 6:

"Mereka tidak mengingkari Allah terhadap apa yang diperintahkan kepada mereka dan melakukan apa yang disuruh".

Iblis adalah dari golongan jin menurut nas al-Quran, yang dijadikan daripada api yang panas. Keterangan ini dapat menolak pendapat yang mengatakan bahawa iblis itu daripada golongan malaikat.

Dengan keterangan ini jelas menunjukkan bahawa pendapat yang mengatakan iblis itu daripada keturunan jin, bukan daripada malaikat adalah lebih meyakinkan. Kenyataan tersebut dapat dibuktikan sebagaimana berikut:

i. Berdasarkan firman Allah dalam Surah al-Kahfi ayat 50:

"Dan ingatlah ketika kami berfirman kepada para malaikat, sujudlah kamu kepada Adam. Maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia adalah daripada golongan jin, maka dia menderhaka perintah Tuhannya".

ii. Berdasarkan kata-kata iblis sendiri kepada Allah SubhanAllah Wa Taala. tentang asal usul
kejadiannya yang dianggap lebih mulia daripada kejadian anak Adam, seperti yang tersebut dalam Surah al-A'raf ayat 12:

Ia berkata, aku lebih mulia daripadanya, Engkau jadikan daku daripada api dan Kau jadikan dia daripada tanah.

iii. Sifat malaikat seperti yang termaktub dalam al-Quran adalah sentiasa taat kepada perintah Allah seperti yang tersebut dalam Surah at-Tahrim ayat 6.

iv. Asal kejadian kedua-duanya berlainan. Malaikat dijadikan daripada cahaya manakala iblis dijadikan daripada api yang sangat panas.

vi. Iblis beranak pinak. Hal ini tidak terjadi pada kalangan malaikat.

Dalam kitab al-Jinn WaI-Afirit karangan Muhammad Kamil Hasan al-Muhami disebutkan bahawa kebanyakan ahli tafsir dan para cendiakawan Arab mengatakan bahawa iblis adalah bapa jin. Manakala ulamak Masihi dan Yahudi menyangkal pendapat ini. Kalau iblis itu bapa jin, pastinya ia mempunyai isteri. Tentang isteri jin ini tidak ada tersebut dalam mana-mana sumber. Dalam al-Quran, Surah al-Kahfi ayat 50 ada menyebutkan tentang zuriat iblis tetapi tidak menyebut tentang isteri iblis:

"Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia. adalah dari golongan jin, maka ia menderhakai perintah Tuhannya. Patutkah kamu mengambil dia dan turun temurunnya sebagai pemimpin selain daripadaku, sedang mereka adalah musuhmu? Amat buruklah iblis itu sebagai pengganti (Allah) bagi orang-orang yang zalim".



5.0 SYAITAN

Syaitan adalah golongan jin yang menderhaka, sombong, pengacau dan fasik. Allah SubhanAllah Wa Taala. telah memberi amaran kepada orang yang beriman supaya tidak mengikut jejak langkah syaitan, kerana syaitan itu sentiasa menggoda dan menyuruh manusia supaya melakukan kejahatan, seperti yang jelas tersebut dalam Surah an-Nur ayat 21:

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkahlangkah syaitan. Barang siapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya syaitan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan yang mungkar.

Dari awal lagi Allah SubhanAllah Wa Taala. telah memberi peringatan kepada manusia bahawa syaitan itu adalah musuh. Oleh sebab itu manusia mesti menganggapnya sebagai musuh. Dalam Surah Faatir ayat 6 Allah berfirman:

"Sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu, maka anggaplah ia musuh, kerana sesungguhnya syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya menjadi penghuni api yang menyala".

Dalam Surah al-An'am ayat 112 & 113, perkataan syaitan juga dirujuk kepada manusia yang bersifat atau kelakuannya seperti syaitan.

"Dan demikian juga, Kami jadikan bagi setiap nabi itu musuh iaitu syaitansyaitan yang terdiri daripada jenis manusia dan jin, sebahagian daripada mereka membisikkan kepada sebahagian yang lain perkataan yang indahindah untuk menipu".

Selain itu dalam Surah al-Baqarah ayat 14, perkataan syaitan juga dirujuk kepada pemimpin-pemimpin kaum munafik dan kafir kerana mereka itulah yang telah menyesatkan pengikut-pengikut mereka:

"Dan bila mereka pergi mendatangi syaitan-syaitan mereka (pemimpin), mereka berkata: Sesungguhnya kami tetap sependirian dengan kamu, kami hanya berolok-olok".

Syaitan juga dirujuk kepada sesuatu yang kotor, busuk atau penyakit sebagaimana yang tersebut dalam sebuah hadis yang berbunyi:

"Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung kepada Engkau daripada syaitan jantan dan betina".

Al-khubth (syaitan jantan) dan Al-khabaith (syaitan betina) adalah bakteria atau bibit penyakit yang banyak terdapat di tempat-tempat kotor seperti tandas.

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts

~The Teachers~

  • Perniagaan Rangkaian Produk Halal HPA Secara ONLINE - Assalamualaikum dan Salam Sejahtera; Produk yang terjamin kesuciannya sangat hebat! HPA, ya HPA kini hadir bersama produk utamanya KOPI RADIX beserta berba...
    5 years ago
  • Pulanglah.. - Pulanglah… Tsunami hati menerpa.. Bankrap hati? Resah ? Gelisah? Takut? Buntu? Pedih? Malu? Bimbang? Bengang? Maka.. Pulanglah pada-Nya… Bel...
    5 years ago
  • VIETNAM 2014 - Assalamualaikum Vietnam - salah satu negara Asia Tenggara yg ada rezeki utk dilawati pada bulan Jun 2014. Sorotan peristiwa biarlah gambar yg berbicara y...
    2 years ago

A MOMENT WITH 3-6-10

IBN SINA (AVICENNA)

IBN SINA (AVICENNA)
ABU ALI AL-HUSSAIN IBN ABDALLAH IBN SINA (AVICENNA) -Invented Steam Distillation & 1st Essentials Oils which lead to the developement of Aromatherapy

AL-KHINDI

AL-KHINDI
Real Name :ABU YUSUF YAAQUB IBN ISHAQ -Invented a wide variety of scent and perfume products, known as The Father Of The Perfume industry

AL-BIRUNI

AL-BIRUNI
ABU RAYHAN MUHAMMAD IBN AHMAD AL-BIRUNI -Menentukan kepadatan spesifik 18 jenis logam dan batu-batu permata
~Kebahagiaan Orang Yang Beriman Adalah Dengan Mencintai Allah.Cinta Kepada Allah Adalah Kebahagiaan Yang Dasarnya Lebih Dalam Dari Setiap Sesuatu Yang Dalam. Hanya Mereka Yang Sungguh-Sungguh Berimanlah Yang dapat Merasainya..Dan Perasaan Itu Sangat Berharga, Tiada Gantinya..Carilah Permata-Permata Kebahagiaan Itu~

~SAHABAT PERMATA ISLAM~

About Me

My photo
Kota Bharu, KELANTAN SERAMBI MEKAH, Malaysia
~Dunia ini adalah perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah~...~Dunia adalah ujian, dan anak-anak adalah salah satu ujian buat ibu bapa mereka~

MY INSPIRATIONS

MY INSPIRATIONS
Umi dan Abah

PERMATA ISLAM

Sesungguhnya manusia adalah khalifah di muka bumi ini,
Ketinggian martabat manusia disisi Allah bukanlah harta,kedudukan, kebangsawanan, darjat keturunan, malah bukan juga kecantikan rupa paras Tapi nilai sebenar yang dipandang oleh ALLAH yang di namakan TAQWA.

Firman ALLAH : 
" Sesungguhnya, semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih TAQWANYA di antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
( Surah Al-Hujurat : 13 )


Followers

TETAMU ISTIMEWA

JARINGAN MAKLUMAT

TAMAN ILMU

Installed by CahayaBiru.com