~Ilmu itu jauh lebih mahal daripada segala KEBENDAAN,jauh lebih berharga drpd semua KEKAYAAN~. Powered by Blogger.

TIGA TETAMU MISTERI

Seorang isteri tinggal di rumahnya bersendirian. Suami dan anaknya pergi bekerja di kebun berdekatan. Sedang dia sibuk menyediakan makanan tengah hari, datang tiga orang tetamu yang begitu tua memberi salam di hadapan rumahnya."[...]

MUSLIMAT?YA,KAMI MUSLIMAT

Persoalan mengenai wanita/muslimat tidak dapat dipisahkan sungguhpun zaman telah berubah generasi ke generasi, tamadun demi tamadun. Malah persoalan wanita semakin hangat diperkatakan seiring dengan perkembangan zaman!Sungguh hebat muslimat - nama dan statusnya juga turut disebut di dalam Al-Quran serta lipatan sejarah![...]

HEBAT!TIDAKKAH ANDA TERUJA DENGANNYA!

Pagi!Pagi! Setiap masa adalah PAGI bagi orang-orang yang mahu BERJAYA dan mahu KAYA ^____^ Alhamdulillah kini kita sudahpun berada pada tanggal 19 Ramadhan 1431 H Syukur kita rafa`kan pada-Nya kerana mengurniakan nikmat teragung iaitu nikmat ISLAM, nikmat IMAN,nikmat RAMADHAN, nikmat KESIHATAN dan juga nikmat SEMANGAT meneruskan kehidupan ini. Maka mari mulakan hari ini dengan SEMANGAT dan niat IKHLAS untuk memajukan diri.."[...]

Belajarlah Dari Sikap Orang Jepun

Ketika sedang membelek-belek buku di mini perpustakaan rumah sewa saya, saya mengeluh kepada sahabat serumah saya. Mengeluh bukan kerana apa, tetapi mengeluh kerana penat mata mencari buku yang mana mahu dibaca. Buku di perpustakaan kami memang banyak, malah saya masih belum 20% habis membaca kesemuanya! " Hai, buku apa lah yang nak dibaca. Buku banyak, rasa nak baca semua, jadi tak tahu nak baca tang mana dulu......" Sekilas kemudian terpandang..[...]

Jangan bunuh dia!

Posted by ~PERMATA ISLAM~ Monday, April 4, 2011 ADD COMMENTS

"Aishah, cepat-cepat bunuh rama-rama tu ", jerit Aiman.

"Aishah, pijak dengan kasut, nanti dia gigit" kedengaran beberapa lagi suara di dalam kelas Tadika Anakku Sayang.

Aishah masih lagi teragak-agak melihat seekor rama-rama cantik menggelupur kepatahan sayap, jatuh ditepi meja. Belum mampu bertindak apa-apa sungguhpun diasak oleh rakan sekelas. Hati mudanya merasa kasihan. Apatah lagi rama-rama itu cantik.

"Jangannnn....nanti, tidur malam ni, dia datang sebagai hantuuuuuuuu.dia kacau orang yang bunuh dia..." usik Ahmad.

"Eh,kenapa bising-bising ni.Cikgu tinggal sekejap kamu semua dah kecoh". Cikgu Zainab masuk setelah keluar beberapa minit.

"Ada rama-rama jatuh cikgu. Kami nak bunuh dia, takut nanti dia gigit kami pula." jawab Maryam. 

"Kenapa pula nak bunuh rama-rama tu...Kasihan dia. Dah la sayap dia patah. Rama-rama tak gigit orang sayang..." jawab Cikgu Zainab meleraikan anak-anak yang comel itu daripada berkerumun di tempat rama-rama tadi.

"Tapi, mama kiter kata rama-rama beracun cikgu. Kita kena la bunuh dia.Kalau tak....mesti rama-rama racun kita semua.." Luqman berkata tidak puas hati. Bercanggah dengan fakta yang diketahuinya.

Betul..rama-rama sayapnya beracun. Tapi dia tidak ganggu manusia. Allah jadikan sayapnya beracun untuk rama-rama pertahankan diri. Seperti kucing, ada kuku yang tajam untuk lawan musuh, lembu ada tanduk, dan juga ayam ada paruh yang tajam. Kita hanya boleh bunuh binatang liar yang mengancam nyawa kita, yang menggangu kita sahaja. Yang tidak mengancam nyawa, kita mestilah sayang dan jaga dengan baik. Cikgu Zainab berhati-hati menyusun ayat, supaya anak-anak kecil ini faham dan mengerti apa yang ingin disampaikan.

"Nah, rama-rama itu tak gangu kamu kan???" Cikgu Zainab bertanya.

Tak cikgu!!! Jawab anak-anak kecil itu serentak. 
 
"Baiklah, cikgu akan alihkan rama-rama ini, letak di luar kelas. Kita kena guna pelapik supaya tak kena tangan." Cikgu Zainab berkata sambil pantas mengalihkan rama-rama. 

"Cikgu, kenapa kita kena sayang, tak boleh bunuh?" Aishah yang keliru tadi nampaknya sudah mula faham dan bersuara.

Sebab Allah suruh kita sayang sesama makhlukNya. Perbuatan membunuh itu berdosa. Berdosa maknanya akan masuk neraka. Allah suka kita berkasih sayang sesama manusia, haiwan, tumbuhan dan semua ciptaan Allah. Ibu bapa kita kena sayang, abang, adik,atuk, jiran semua kena sayang. Benda lain pun kena sayang. Apabila kita terancam, barulah kita boleh bunuh. Contoh, ular nak patuk kita,keluarga kita barulah boleh bunuh.

Oh......begitu...... Mereka mengiyakan serentak.



Cikgu Zainab tersenyum. Nampaknya hari ini, anak-anak kecil ini belajar sesuatu yang penting. 
Menyayangi makhluk Allah. Walaupun bukan pembelajaran secara formal, hanya sepintas lalu kebetulan berlaku,  Dia bersyukur, kiranya anak-anak ini mengerti. Dia yakin, dengan pembelajaran hari ini, pada masa akan datang, anak-anak kecil ini mengerti erti kasih sayang. Dalam hati dia kesal dengan berita semasa tentang pembuangan bayi, pembunuhan dan kekejaman akibat tidak memahami erti kasih sayang. Semoga anak-anak kecil ini sentiasa dilindungi Allah..... :)

























Related Posts with Thumbnails

Popular Posts

~The Teachers~

  • Perniagaan Rangkaian Produk Halal HPA Secara ONLINE - Assalamualaikum dan Salam Sejahtera; Produk yang terjamin kesuciannya sangat hebat! HPA, ya HPA kini hadir bersama produk utamanya KOPI RADIX beserta berba...
    5 years ago
  • Pulanglah.. - Pulanglah… Tsunami hati menerpa.. Bankrap hati? Resah ? Gelisah? Takut? Buntu? Pedih? Malu? Bimbang? Bengang? Maka.. Pulanglah pada-Nya… Bel...
    5 years ago
  • VIETNAM 2014 - Assalamualaikum Vietnam - salah satu negara Asia Tenggara yg ada rezeki utk dilawati pada bulan Jun 2014. Sorotan peristiwa biarlah gambar yg berbicara y...
    2 years ago

A MOMENT WITH 3-6-10

IBN SINA (AVICENNA)

IBN SINA (AVICENNA)
ABU ALI AL-HUSSAIN IBN ABDALLAH IBN SINA (AVICENNA) -Invented Steam Distillation & 1st Essentials Oils which lead to the developement of Aromatherapy

AL-KHINDI

AL-KHINDI
Real Name :ABU YUSUF YAAQUB IBN ISHAQ -Invented a wide variety of scent and perfume products, known as The Father Of The Perfume industry

AL-BIRUNI

AL-BIRUNI
ABU RAYHAN MUHAMMAD IBN AHMAD AL-BIRUNI -Menentukan kepadatan spesifik 18 jenis logam dan batu-batu permata
~Kebahagiaan Orang Yang Beriman Adalah Dengan Mencintai Allah.Cinta Kepada Allah Adalah Kebahagiaan Yang Dasarnya Lebih Dalam Dari Setiap Sesuatu Yang Dalam. Hanya Mereka Yang Sungguh-Sungguh Berimanlah Yang dapat Merasainya..Dan Perasaan Itu Sangat Berharga, Tiada Gantinya..Carilah Permata-Permata Kebahagiaan Itu~

~SAHABAT PERMATA ISLAM~

About Me

My photo
Kota Bharu, KELANTAN SERAMBI MEKAH, Malaysia
~Dunia ini adalah perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah~...~Dunia adalah ujian, dan anak-anak adalah salah satu ujian buat ibu bapa mereka~

MY INSPIRATIONS

MY INSPIRATIONS
Umi dan Abah

PERMATA ISLAM

Sesungguhnya manusia adalah khalifah di muka bumi ini,
Ketinggian martabat manusia disisi Allah bukanlah harta,kedudukan, kebangsawanan, darjat keturunan, malah bukan juga kecantikan rupa paras Tapi nilai sebenar yang dipandang oleh ALLAH yang di namakan TAQWA.

Firman ALLAH : 
" Sesungguhnya, semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih TAQWANYA di antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
( Surah Al-Hujurat : 13 )


Followers

TETAMU ISTIMEWA

JARINGAN MAKLUMAT

TAMAN ILMU

Installed by CahayaBiru.com