~Ilmu itu jauh lebih mahal daripada segala KEBENDAAN,jauh lebih berharga drpd semua KEKAYAAN~. Powered by Blogger.

Sebiji Kuali Hitam

Posted by ~PERMATA ISLAM~ Friday, June 3, 2011

Sketsa 1 semasa Lagu desa tercinta

‘Ibu sedang menjahit baju  manakala Johan dan Milah sedang bermain kejar-kejar. Ibu melihat dengan penuh keriangan telatah anak-anaknya. Johan dan Milah berhenti berlari dan duduk kepenatan sejurus habis lagu desa tercinta.’
Puisi 1
Sebiji kuali hitam
Di dapur kelahiran
Adalah teman ibu
Siang dan malam

Sebiji kuali hitam
Terjerang diatas tungku adalah penghibur ibu
Ketika mereka bermain
Sewaktu puisi dibaca,ibu bangun ke dapur dan memasak menggunakan kuali hitamnya. Johan dan Milah masih bermain-main.
Sejurus puisi 1 habis dibaca johan menjerit..
Sketsa 1
Jali       : Ibu! Ibu! Ibu!
Mak     : Yea nak..ada apa nak?
Jali       : Jali lapar ibu..jali lapar
Milah   : Isk adik ni.. sabar la.. kan ibu tengah masak tu..
Mak     : jail lapar yea.. ini mak tengah siapkan nasi goreng ayam kegemaran jail.. jail suka kan..
Jali       : Yeaaahhh..nasi goring.. jali suka..jali suka..
Sejurus sketsa 1 habis, puisi 2 terus dibaca..

Puisi 2
Sebiji kuali hitam
Di atas api siang dan malam
Tahun demi tahun
Mereka tidak pernah menghitung

‘Sewaktu puisi dibaca, mak menghidangkan hidangan di ruang makan’
Sejurus puisi 2 dibaca, mak memanggil..
Sketsa 2
Mak     : Milah sudah la main tu.. ajak adik kamu makan..
Milah   : Adik..adik..jom makan..
Jali       : Ala..jali nak main lagi..
Milah   : Mak..tengok adik ni..dia tak nak makan..dia nak main..
Mak     : Johan..jom makan nak, nasi goreng ayam kegemaran jali dah siap ni.. jom kita makan..
Jali       :  Yeaahh.. dah siap.. nak makan.. nak makan..
Sejurus sketsa 2 habis, puisi 3 terus dibaca..
Dia yang menyayangi sebiji kuali
Sering memeluk mereka
Pernahkah mereka perhatikan
Matanya yang ditikam serbuk arang
Kulitnya yang dikoyak percikan minyak
Lengannya yang diserap abu hitam
Dahinya yang disengat pucuk api
Sewaktu puisi atas dibaca, johan dan milah sedang makan dan mak hanya memerhati..
Mereka hanya tahu lena kekenyangan
Ketika mereka tidur                                                                                                                       ibu diketuk ketuk Oleh lelah dan batuk
Setelah asap dan abu menggaru –garu
Di paru – paru
Sewaktu puisi diatas dibaca, johan dan milah tido setelah kekenyangan. Ibu pula membawa pinggan yang dimakan ke dapur..
Mereka tidak pernah meyedari
Dan ibu pun tidak peduli
Dia hanya tahu merasa bahagia
Melihat mereka keriangan
Menunggu sesuatu akan terhidang
Dan tidak ada yang lebih membahagiakan
Dari melihat mereka kekenyangan
Sewaktu puisi diatas dbaca, ibu mengemas barang di dapur. Selepas itu mengejutkan anak-anak bangun untuk tido di dalam bilik kononnya dan membawa johan dan milah ke belakang pentas untuk mengakhiri babak zaman kecil..

Babak 2
Puisi 1
Begitulah tahun demi tahun
Kuali yang setia menjalankan tugasnya
Hingga mereka dewasa dan hidup di kota
Ketika puisi dibaca, abang ipar jali iaitu azam masuk duduk diatas kerusi dan membaca surat khabar. Jali pula sedang memakai tali leher untuk ke  pejabat.
Sejurus puisi habis dibaca 1, jali terus menyapa abang iparnya..
Sketsa 1
Jali       : Hai.. relaks ja Nampak.. abg zam tak pegi keja ke hari ni?
Azam   : Eh..kenapa pula tak pergi.. pergi la.. ni hah.. dok baca surat khabar sementara nak tunggu kakak kamu tu bersiap. Kamu takkan tak tawu kakak kamu tu. Kalau bersiap, 2jam pun belum tentu lagi siap.
Jali       : hahaha.. betul tu abg.. Saya setuju..
Azam   : Eh? Kamu tak pegi keja ke hari ni? Kalau tidak kamu awal-awal pagi dah keluar pegi keja.
Jali       : haa..baru nak cakap.. keta saya masuk bengkel semalam.. ingat nak tumpang kereta abang ke pejabat hari ni..
Azam   : Owh.. lagipun abang guna jalan yang sama untuk ke pejabat kamu.. kamu tumpanglah abang sementara nak tunggu kereta kamu tu siap.
Jali       : Elok sangat tu..terima kasih abang iparku yang baik hati..
Azam   : Ala..nak bodek la tu.. tak payah nak bodek-bodek.. mana kakak kamu ni.. lama betul bersiap..
Jali       : A’aa la.. lantas jali menjerit… Kakak oi.. dah dah la tu.. suami akak dah lama tunggu ni..
Milah   : Semasa berjalan masuk ke pentas.. Yea..yea.. kakak dah siap ni.. kamu ni jali, abang kamu tak lebih-lebih, kamu pula yang tergesa-gesa.
Jali       : Yea la akak..dah saya nak tumpang akak pagi ni.. kalau kakak lambat, saya pun lambat juga la masuk kaja hari ni..
Milah   : Yea..yea.. kakak dah siap ni.. Milah memanggil dua orang anaknya.. Aleya.. Elysa.. dah main tu.. kemas barang-barang kamu.. ibu nak hantar kamu berdua ke nursery..
Elysa   : Ala ibu.. kejab la.. adik nak main lagi ni..
Aleya   : Yea la mak.. kami nak main lagi..
Milah   : Aleya..elysa.. anak mak ni baik kan.. mak dah lambat nak pegi keja ni.. nanti mak balik keja mak ambil aleya dan elysa k.. nanti dekat nursery aleya dan elysa boleh sambung main..
Aleya   : Baik mak..
Milah   : Macam tu la anak mak.. dengar cakap..
Sejurus sketsa 1 habis, puisi 2 terus dibaca..
Puisi 2
kini di dapur rumah mereka yang bersih
tidak ada kuali hitam yang hodoh
Cuma pada kesempatan
Yang tidak selalu sempat
Mereka memasak untuk anak anak
Dengan kuali non – stick
Yang tebal dan mahal
Dan sesudah itu membasuhnya
Dengan sabun lembut
Berhati – hati seperti memandikan bayi
Mengikut arahan pada buku panduan
Sewaktu puisi dibaca, lakonkan situasi bersiap untuk keluar rumah..
Suatu hari ibu ke rumah mereka
Tuk,,tuk..tuk..tuk.. Bunyi pintu diketuk..
Ibu       : Assalamua’laikum.. Banyak kali..
Milah   : Eh? abang.. siapa yang  bagi salam pagi-pagi ni? Cuba pegi tengok..
Azam   : Baik sayang.. Azam lantas pergi ke pintu dan membuka pintu.. Eh?? Ibu?? Ingatkan siapa  tadi. Azam pun memanggil isterinya.. Ayg.. ibu datang ni..
Milah   : Milah bercakap sendirian.. Ibu? Kenapa ibu datang? Mesti nak pecahkan pinggan mangkuk          aku lagi ni.. Lantas Milah pun menuju kearah ibunya.. Ibu? Kenapa ibu datang?
Ibu       : Ibu rindu korang nak.. Ibu datang nak jumpa korang.. lebih-lebih lagi dengan cucu-cucu ibu           aleya dan elysa..
Milah   : Hah..elok la tu.. tak perlu la saya nak antar aleya dan elysa ke nursery.. mak aja la yang jaga diorang..
Jali       : Kak, siapa datang tu kak?
Milah   : Ni hah.. ibu datang..
Jali       : Sambil membaca surat khabar.. Owh ibu.. masuk la ibu..
Lantas aleya dan elysa menjerit keriangan melihat kehadiran nenek mereka..
Nenek!! Yeah..yeah.. nenek datang!!
Ibu       : Aleya..Elysa..cucu nenek.. nenek rindu korang..
Aleya   : Nenek.. nenek bawa coklat tak?
Alysa   : Nenek ada bawakan mainan tak?
Ibu       : Ada..ada.. nenek ada belikan aleya dan alysa coklat dan mainan..
Lantas milah mencelah..
Milah   : Ibu, kami dah nak pegi keja ni.. ibu tolong jaga anak-anak saya.. tolong kemaskan rumah sekali k..
Ibu       : Baik nak.. hati-hati bawa kereta tu..
Sejurus sketsa 2 habis, puisi 3 terus dibaca..
Dengan kerajinan yang biasa
Ibu memasak untuk cucu-cucunya
Cucu – cucunya ternyata amat berselera
Dan ibu merasa terlalu bahagia
Sejurus puisi 3 habis dibaca, milah, johan dan azam pulang dari kerja..
Sambil berjalan masuk ke dewan..
Jali       : Uhh.. penat abang hari ni.. keja bertimbun di ofiz tu..
Azam   : Ala adik.. dah nama pun pergi kerja bukannya pergi melancong..
Jali       : Yea la tu.. adik nak rehat kejab.. letih la bang..
Azam   : Abang naik bilik dulu.. nak mandi-mandi dulu..

Puisi 4
Dan sesudah itu
Dengan cara yang ibu tahu
dia mengemas dan merapikan dapurku
Dan seperti yang biasa dibuat
Pada kualinya di kampung
Dia menyental kuali  yang mahal
Dengan berus yang kesat
Dan spontan si anak  menjerit
Mila     : ibu!! Ibu telah merosakkan kuali saya tahukah ibu berapa harganya?
Ibu       : Ibu tak sengaja nak..ibu tak sengaja.. minta maaf..
Mila     : Arghh!! Tak sengaja! Tak sengaja! Hari tu ibu pecahkan pinggan mila, hari ibu dah rosakkan kuali mahal mila! Lantas mila menghempaskan kuali itu..

Puisi
Ibu terdiam
Barangkali hatinya terguris
Barangakali dia hampir menangis
Melihat wajahku yang bengis

Selepas itu ibu pergi ke ruang tamu..
Ibu       : Jali anak mak dah balik.. Mak buatkan kopi untuk jali ek..
Jali       : Boleh jugak ibu, jali pun haus ni..
Ibu pergi mengambil kopi dan berikan pada jali
Ibu       : Jali,ni kopinya..kecian anak mak penat..
Jali       : Meludah.. Air apa ni ibu!! Masin!! Ni kopi ke kicap!! Ibu taruk gula ke garam!!?
Ibu       : Ibu tak sengaja nak.. ibu tak sengaja.. ibu buatkan yang lain ek..
Jali       : Argghhh!! Tak perlu buat lain! Ibu ni dah nyanyok!! Dah! Saya nak masuk bilik rehat! Lantas jali membuang cawan itu..
Ibu berjalan untuk mengambil cawan tersebut.. Dan tiba-tiba ibu jatuh mengalami sakit jantung dan meninggal..
Milah melihat ibunya terbaring..
Milah   : laa.. orang tua ni.. apasal pula tido kat ruang tamu.. ibu.. bangun ibu..
Ibu tiada  respond dan milah semakin cemas
Milah   : Ibu..bangun ibu.. sambil menggoyangkan tubuh ibu.. lalu memanggil suaminya.. Abang!!  Abang!! Ibu bang!! Johan!! Mari tengok kenapa dengan ibu ni!!

Azam   : Kenapa ni syg?
Jali       : Kenapa ni kakak?
Milah   : Ibu abang, tak tawu kenapa..
Azam   : Azam memeriksa nadi ibu.. Ibu dah tiada.. ibu dah meninggal
Akhirnya johan dan Milah menjerit memanggil ibu mereka.. mereka menangis dengan penuh penyesalan..

Mereka bertiga meratapi pemergian ibu mereka lantas puisi dibaca..

Dan kini
Setelah ibu kembali kepada Ilahi
Aku menyesali keterlanjuran
Kiranya aku telah mengukur kasih sayang ibu
Dengan harga sebiji kuali

Dan ibu telah tiada
Kuali hitam tergantung sepi
Di dinding dapur rumah tua
Bolehkah kami menghitung
berapa harganya ?

Sumber :Sumber yang tidak dapat dikenal pasti
Penulis : tidak diketahui(mohon izin post)

1 comments:

  1. nice day:)
    saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
    yang saya kemarin..


    bagi-bagi motivasi yaa.. :)


    http://wisataoutboundmalang.com/

Post a Comment

"Jika aku benar, ikutlah aku, jika aku salah,tegurlah aku" - Sayyidina Umar

Syukran singgah di blog xseberapa ni

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
Kota Bharu, KELANTAN SERAMBI MEKAH, Malaysia
~Dunia ini adalah perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah~...~Dunia adalah ujian, dan anak-anak adalah salah satu ujian buat ibu bapa mereka~

MY INSPIRATIONS

MY INSPIRATIONS
Umi dan Abah

PERMATA ISLAM

Sesungguhnya manusia adalah khalifah di muka bumi ini,
Ketinggian martabat manusia disisi Allah bukanlah harta,kedudukan, kebangsawanan, darjat keturunan, malah bukan juga kecantikan rupa paras Tapi nilai sebenar yang dipandang oleh ALLAH yang di namakan TAQWA.

Firman ALLAH : 
" Sesungguhnya, semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih TAQWANYA di antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
( Surah Al-Hujurat : 13 )


Followers

TETAMU ISTIMEWA

JARINGAN MAKLUMAT

TAMAN ILMU

Installed by CahayaBiru.com