~Ilmu itu jauh lebih mahal daripada segala KEBENDAAN,jauh lebih berharga drpd semua KEKAYAAN~. Powered by Blogger.

Tautan Hati untuk Bonda

Posted by ~PERMATA ISLAM~ Saturday, April 24, 2010

Rindu lagi menggamit pada keluarga.

Pagi tadi saya menelefon bonda saya. Ingin bertanya khabar keluarga. Saya gembira umi saya sihat-sihat saja, walaupun adakala bonda saya selalu demam. Ternyata bonda saya ceria-ceria saja pagi ini.Alhamdulillah. Kata bonda, dia di luar bersama ayahanda, ada pogram komuniti yang perlu dihadiri. Tidak terlibat pun, sekadar menjadi teman ayahanda saya yang dijemput menjadi VIP disana.

Itulah bonda saya, sangat gembira bila ayahanda ajak ke majlis-majlis rasmi. Bukan apa, bonda saya ingin juga merasai manisnya dunia sosial bersama teman-teman seusia di luar.Saya faham perasaan bonda saya. Tapi bonda tidak pernah membantah bila tidak di ajak,kerana saya tahu ayahanda saya juga akan pilih majlis-majlis tertentu untuk bawa isteri dan anak-anaknya bersama. Ayahanda pernah berkata bila saya tanya kenapa tak bawa bonda sama: tak ada apa yang baik pun disana.

Berbalik pada bonda saya, bonda memberitahu dia diamanahkan untuk bawa barang gubahan seorang jiran mewakili komuniti kampung saya untuk di pertandingkan. Gubahan apa tu?

Kasut+tuala+kipas tangan.
Jenuh saya 'imagine'kan bentuknya berdasarkan peta2 cerita bonda.

Bonda tidak tahu nak letak nama apa. Memandangkan mak cik tu suruh abah je yang letak nama. Bonda kata, ati (adik saya) letak nama kasut idamanku. Bonda tiada pilihan untuk menolak kerana tiada nama untuk dicadangkan.Saya tergelak. Kanak-kanak je bunyi,sebab yang meletakkan nama tu memang seorang kanak-kanak.

Saya cadangkan : Tautan Hati? takpun Daerah Cinta?uh,bombastik+idealistik + fantastik!

Bonda saya tertarik dengan Tautan Hati. Tapi tak da bentuk hati pun. Susah juga ye,tak da bentuk hati pula. Tapi memandangkan bonda dah suka, kami cuba memikirkan rasionalnya Tautan Hati . Akhirnya sepakat kami, Tautan Hati kerana tiga perkara berbeza digubah dalam satu bakul menjadi simbolik kepada 3 watak berbeza tetapi perlu capai kesepakatan untuk mencapai keharmonian.

Apa 3 perkara tu bonda? SUAMI+ISTERI+ANAK!
Hebat bonda saya,semestinya berpengalaman tentang 3 perkara itu. Ya,tentunya tanpa kesefahaman,kasih sayang, tak mungkin dapat capai keserasian dan keharmonian dalam rumah tangga.


Saya gembira nama TAUTAN HATI tu untuk gubahan cik zakiah. Walaupun bukan bonda yang menggubahnya, tapi mewakili daerah saya, dan lagi saya gembira kerana bonda meraikan idea saya yang sedikit itu,sekadar meletakkan nama.Itulah Tautan Hati untuk Bonda.

0 comments:

Post a Comment

"Jika aku benar, ikutlah aku, jika aku salah,tegurlah aku" - Sayyidina Umar

Syukran singgah di blog xseberapa ni

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
Kota Bharu, KELANTAN SERAMBI MEKAH, Malaysia
~Dunia ini adalah perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah~...~Dunia adalah ujian, dan anak-anak adalah salah satu ujian buat ibu bapa mereka~

MY INSPIRATIONS

MY INSPIRATIONS
Umi dan Abah

PERMATA ISLAM

Sesungguhnya manusia adalah khalifah di muka bumi ini,
Ketinggian martabat manusia disisi Allah bukanlah harta,kedudukan, kebangsawanan, darjat keturunan, malah bukan juga kecantikan rupa paras Tapi nilai sebenar yang dipandang oleh ALLAH yang di namakan TAQWA.

Firman ALLAH : 
" Sesungguhnya, semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih TAQWANYA di antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
( Surah Al-Hujurat : 13 )


Followers

TETAMU ISTIMEWA

JARINGAN MAKLUMAT

TAMAN ILMU

Installed by CahayaBiru.com