~Ilmu itu jauh lebih mahal daripada segala KEBENDAAN,jauh lebih berharga drpd semua KEKAYAAN~. Powered by Blogger.

Terlepaskan Peluang Demi Peluang

Posted by ~PERMATA ISLAM~ Friday, August 20, 2010

Setiap hujung minggu, pastinya ramai ahli kelab
akan lenyap dari pagar-pagar rumah,
bentengan tembok-tembok bait sakinah masing-masing,
yang pastinya bukan mencari tempat berfoya-foya, 
tetapi
masing-masing punya halatuju mengisi dada,hati dan jiwa-jiwa 
sebagai abna` al-harakiyy,
malah tidak kurang juga mereka turun membawa senjata masing-masing,
yang tidak ternampakkan seperti senjata api,
tapi senjata ilmu dan pengalaman melaksanakan tanggungjawab syarie,
mungkin bagi mereka, ini adalah kerja hukumnya jatuh wajib haraki

Aku pula ke mana,

Begitu tuntutan yang perlu dilaksanakan lebih banyak dari masa yang ada
benar kata As-Syahid Hassan Al-Banna pada suatu ketika dulu,
itulah kata-katanya yang kupetik,
Sehingga menuntut kita membuat pilihan yang lebih bijak,
membawa kepada pertimbangan akal,
serta fiqhul Awlawiyyat
Lantas aku memilih jalanku sendiri,
Ya Allah semoga redha Mu sentiasa meringi

Peluang yang terlepas :
Banyak kuterlepaskan peluang yang sukar untuk dicari,
yang tidak dapat diperolehi ditempat lain,
lantaran Allah tidak mentaqdirkan aku ke sana,
Bengkel penulisan contohnya, tidak dapat aku hadiri
kerana tuntutan yang lebih penting memanggil

Namun,
aku yakin Dia tidak akan mensia-siakan kita,
Dia tahu apa yang terbaik bagi kita,
dan Dia pasti menggantikan dengan yang lebih baik kepada kita,
Lantas makna sebuah peluang yang dilepaskan,
demi tuntutan yang lebih Syarie yang membawa kepada,
Cinta kita pada-Nya,
Bagiku tidak sama sekali merugikan
Kerana kita meletakkan segalanya pada Dia
Maka harusnya hujung minggu ini aku ke sana.....
Insyaallah....

Ya Allah,
Kau permudahkanlah urusan yang ku tinggalkan,
buat sementara waktu di kampus ini,
assignmen,study, discussion
Semoga semuanya tidak akan terlepas dengan sia-sia
Ayuh kita turun berjuang!


Antara doa yang boleh diamalakan supaya diberikan keringanan dan kemudahan 

0 comments:

Post a Comment

"Jika aku benar, ikutlah aku, jika aku salah,tegurlah aku" - Sayyidina Umar

Syukran singgah di blog xseberapa ni

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
Kota Bharu, KELANTAN SERAMBI MEKAH, Malaysia
~Dunia ini adalah perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah~...~Dunia adalah ujian, dan anak-anak adalah salah satu ujian buat ibu bapa mereka~

MY INSPIRATIONS

MY INSPIRATIONS
Umi dan Abah

PERMATA ISLAM

Sesungguhnya manusia adalah khalifah di muka bumi ini,
Ketinggian martabat manusia disisi Allah bukanlah harta,kedudukan, kebangsawanan, darjat keturunan, malah bukan juga kecantikan rupa paras Tapi nilai sebenar yang dipandang oleh ALLAH yang di namakan TAQWA.

Firman ALLAH : 
" Sesungguhnya, semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih TAQWANYA di antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
( Surah Al-Hujurat : 13 )


Followers

TETAMU ISTIMEWA

JARINGAN MAKLUMAT

TAMAN ILMU

Installed by CahayaBiru.com