~Ilmu itu jauh lebih mahal daripada segala KEBENDAAN,jauh lebih berharga drpd semua KEKAYAAN~. Powered by Blogger.

12.01 pm      Wakil-wakil daripada pertubuhan mahasiswa di peringkat nasional mula berkumpul memberikan sokongan. Antara yang hadir adalah Saudara Hilman Idham daripada Kumpulan Anak Muda Independent (KAMI), Saudara Ahmad Syukri B. Abd Razab, Pengerusi Majlis Politik Nasional GAMIS, Ahmad Syazwan Hassan, Presiden Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS ), penyokong-penyokong Pro-Mahasiswa daripada kampus Universiti Malaya (UM ), Universiti Kebangsaan Malaysia ( UKM ) dan Universiti Islam Antarabangsa (UIAM). Lebih 150 mahasiswa berkumpul di hadapan pintu masuk ke bangunan tersebut.
                    
                   Wakil-wakil daripada pertubuhan-pertubuhan mahasiswa yang hadir memberikan ucapan menyokong tindakan mahasiswa UPM agar terus mendesak TNC HEP tampil memberikan penjelasan.

2.00 pm        Sidang media bagi menjelaskan sebab himpunan tersebut dibuat di lokasi tersebut.

3.00 pm      Mahasiswa terus mendesak agar TNC HEP meletak jawatan kerana gagal menyelesaikan masalah tersebut dengan sebaiknya di samping cuba melakukan penipuan dalam isu berkenaan.
                    Setelah hamper 18 jam berkumpul di hadapan bangunan berkenan, mahasiswa memberikan amaran terakhir agar TNC HEP tampil dalam masa 20 saat.
                    Akhirnya, mahasiswa merempuh pegewai keselamatan yang menjadi banteng hadapan pintu kaca tersebut. Penentangan yang kuat daripada pegewai keselamatan yang bertindak seperti pengawal peribadi TNC HEP, Prof Dr Mohd Fauzi Ramlan menyebabkan pintu kaca tersebut pecah dan berlaku kecederaan beberapa orang pegawai keselamatan termasuk mahasiswa yang terlibat.
                     Mereka yang tercedera segera dihantar untuk menerima rawatan.

3.30 pm       Prof Dr Mohd Fauzi Ramlan menghantar wakil bagi mententeramkan keadaan. Beliau masih enggan turun untuk bertemu dengan mahasiswa.

4.00 pm       Akibat rempuhan dan peristiwa berdarah yang telah berlaku, perkarangan bangunan pentadbiran UPM mula dikerumuni oleh staf-staf UPM dan mahasiswa-mahasiwa UPM.

4.15 pm        Prof Dr Mohd Fauzi Ramlan, TNC UPM masih berdegil tidak mahu bertemu dengan semua mahasiswa yang berkumpul. Beliau meminta 5 orang wakil daripada Pro-Mahasiswa UPM untuk berbincang dengannya di pejabat beliau.

5.00 pm       Delegasi yang bertemu dengan TNC HEP turun. Prof Mohd Fauzi Ramlan bersetuju untuk menarik balik bantahan tersebut. Namun, beliau masih enggan tampil untuk memberikan penjelasan pada hari tersebut.

5.30 pm       Wakil daripada Pro-Mahasiswa UPM tampil memberikan ucapan. Mereka bersetuju untuk beredar daripada kawasan tersebut pada ketika itu. Namun, Pro-Mahasiswa UPM berjanji akan terus mendesak TNC UPM, Prof Dr Mohd Fauzi Ramlan untuk meletakkan jawatan kerana beliau tidak bertindak dengan sebaiknya dalam mendepani masalah mahasiswa UPM.

5.45 pm        Semua peserta himpunan bersurai secara aman.

0 comments:

Post a Comment

"Jika aku benar, ikutlah aku, jika aku salah,tegurlah aku" - Sayyidina Umar

Syukran singgah di blog xseberapa ni

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
Kota Bharu, KELANTAN SERAMBI MEKAH, Malaysia
~Dunia ini adalah perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah~...~Dunia adalah ujian, dan anak-anak adalah salah satu ujian buat ibu bapa mereka~

MY INSPIRATIONS

MY INSPIRATIONS
Umi dan Abah

PERMATA ISLAM

Sesungguhnya manusia adalah khalifah di muka bumi ini,
Ketinggian martabat manusia disisi Allah bukanlah harta,kedudukan, kebangsawanan, darjat keturunan, malah bukan juga kecantikan rupa paras Tapi nilai sebenar yang dipandang oleh ALLAH yang di namakan TAQWA.

Firman ALLAH : 
" Sesungguhnya, semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih TAQWANYA di antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
( Surah Al-Hujurat : 13 )


Followers

TETAMU ISTIMEWA

JARINGAN MAKLUMAT

TAMAN ILMU

Installed by CahayaBiru.com