~Ilmu itu jauh lebih mahal daripada segala KEBENDAAN,jauh lebih berharga drpd semua KEKAYAAN~. Powered by Blogger.

Match Maker?

Posted by ~PERMATA ISLAM~ Thursday, October 28, 2010



Masih teringat lagi al-kisahnya sebulan yang sudah.. Ketika dalam perjalanan ke Masjid di KKB, ketika sama2 bermusafir mengaji kitab, kami berbicara mengenai hal baitul muslim.. Isu ini memang tidak boleh lepas untuk dibicarakan ketika mana kami muslimat bersama-sama malah menjadi isu bergurau dan berjenaka bersama-sama..^_^

Ukhti, bila lagi mahu bina masjidnya, dengar kata sudah ehem2..

Owh, ana insyaallah selepas anti.sahutnya..

Eh, apa pula ana dulu..ha ini kak A dibelakang kan senior..beliau dulu lah...

Kak A menyahut, ana belum berSiapa-siapa, adindalah kena tolong carikan..

Sahabat di sebelah, ha anti tolong carikan untuk kak A, anti kan kenal ustaz X tu. Ana rasa ada baiknya enti jadi orang tengah.. Lagipun enti kata dia free lg.Erk... Pemanduanku tergangu tatkala telingaku mendengar sahabat disebelah berkata..huhuhu..

Setelah masuk kepada perbincangan serius, sahabatku berkata, Ukhti cubalah utk Kak A.tidak salah untuk mencuba, malah isu match maker tidak menjadi masalah kerana kita berusaha mencari yang terbaik. Jika ada jodoh, kita dapat pahala kerana bantu sahabat kita membina masjid, malah insyaAllah Allah akan bantu kita pula. Jika tidak ada jodoh, bukan salah kita juga kerana manusia ni ALLAH sudah tetapkan jodohnya.

Ringkas cerita,inilah permulaannya, mungkin taklifan yang Allah berikan untuk saya menjadi ajk Baitul Muslim secara tidak langsung..Allah, tunjukkan kami Sirathal mustaqim...

Belum pun sampai tempoh sebulan untuk saya uruskan baitu dakwah muslimat ini, saya mendapat msg urgent dari seorang sahabat yang sudah pun berumah tangga..

Ukhti..kena tolong ana.ada seorang muslimat shbt kita minta tlg carikan calon untuknya. Cari yang harakiy, dan aktif kerja Islam..Ukhti, ana serius ni..Ana tidak ramai kenalan, lagipun tahulah suami ana tidak susah untuk menolong dalam hal ini kerana punya kekangan..Ya Allah, apa patut ku lakukan? Hanya mampu menjawab,Ukhti ana tidak berjanji, tapi sama2 kita berdoa dan berusaha menolong shbt2 kita ini..

Kedua-dua sahabat ana ini hebat, solehah orangya. Thiqah,sufi dan haraki,aktif kerja dakwah..
Saya berkeyakinan, mereka akan jumpa dengan orang yang hebat setanding dengan mereka. InsyaAllah..

Pernah saya mendengar satu kata-kata dari seorang yang hebat : Syed Qutb jika xsilap saya, Aku tidak pernah risau rezeki ku, kerana aku tahu ALLAH membantu ku.Aku juga tidak risau akan siapa jodohku, dan bila, dan bagaimana kerana aku yakin, ALLAH telah tetapkan siapa jodohku..

Ya Allah bantulah kami.. Berikanlah rezeki dan jodoh kepada kami dari golongan yang baik-baik dan terbaik untuk kami..bantulah sahabat-sahabatku, dan juga diriku ini. Permudahkanlah urusan sahabatku ini, juga urusanku ya Allah..
Ya Allah bantulah kami untuk mengembangkan Bi'ah Solehah di muka bumi ini..
______________________________________________________________________________________________



Inilah situasi yang berlaku dan kadang-kadang sukar untuk difahami tapi inilah yang dikatakan sebagai percaturan ALLAH..
Saya bukanlah orang yang hebat, malah sedikit sahaja pengetahuan sedia ada, serta pembacaan mengenai rumah tangga dakwah, rumah tangga Islam. Mungkin perlu ditingkatkan lagi. Ke arah kesediaan untuk diri sendiri, Lalu Allah taklifkan saya sebagai orang tengah untuk sahabat2 saya, dalam keadaan saya juga sedang mencari-cari jodoh untuk diri sendiri. Inilah percaturan-Nya.

Saya merasakan berat, kerana hal ini melibatkan masa hadapan dua insan, perjalanan prosesnya mesti berlaku dengan bersih, kemas, halus, penuh kerahsiaan dalam suasana yang menjaga..kadang-kadang merasa tidak mampu, kerana saya bukanlah manusia yang sempurna..Saya takut jika yang berlaku adalah perancangan syaitan semata-mata..Namun saya yakin, ALLAH Maha Kuasa, sebaik-baik perancangan adalah perancangan ALLAH..

Ya Allah, aku tidak mampu untuk menjaga sepenuhnya Syariat-Mu, maka ampunilah aku...

Alhamdulillah prosesnya sedang berjalan, walaupun dalam hal ini, saya tidak berpengalaman, maka, adakah cukup dengan hanya menjadi penyampai kepada kedua-dua belah pihak?Namun, saya bersyukur Allah beri peluang ini untuk mempelajari prosesnya dengan bantuan seorang ustaz dan juga isterinya.

InsyaAllah..

Sahabat Blogger, sila bantu saya,kemukakan pendapat anda. - Di mana harus ku cari cinta hakiki



" Jodoh itu rahsia ALLAH"





**********************************************************************************************************************

0 comments:

Post a Comment

"Jika aku benar, ikutlah aku, jika aku salah,tegurlah aku" - Sayyidina Umar

Syukran singgah di blog xseberapa ni

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
Kota Bharu, KELANTAN SERAMBI MEKAH, Malaysia
~Dunia ini adalah perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah~...~Dunia adalah ujian, dan anak-anak adalah salah satu ujian buat ibu bapa mereka~

MY INSPIRATIONS

MY INSPIRATIONS
Umi dan Abah

PERMATA ISLAM

Sesungguhnya manusia adalah khalifah di muka bumi ini,
Ketinggian martabat manusia disisi Allah bukanlah harta,kedudukan, kebangsawanan, darjat keturunan, malah bukan juga kecantikan rupa paras Tapi nilai sebenar yang dipandang oleh ALLAH yang di namakan TAQWA.

Firman ALLAH : 
" Sesungguhnya, semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih TAQWANYA di antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
( Surah Al-Hujurat : 13 )


Followers

TETAMU ISTIMEWA

JARINGAN MAKLUMAT

TAMAN ILMU

Installed by CahayaBiru.com