~Ilmu itu jauh lebih mahal daripada segala KEBENDAAN,jauh lebih berharga drpd semua KEKAYAAN~. Powered by Blogger.

Belajarlah dari sikap orang Jepun

Posted by ~PERMATA ISLAM~ Monday, November 8, 2010

Ketika sedang membelek-belek buku di mini perpustakaan rumah sewa saya, saya mengeluh kepada sahabat serumah saya. Mengeluh bukan kerana apa, tetapi mengeluh kerana penat mata mencari buku yang mana mahu dibaca. Buku di perpustakaan kami memang banyak, malah saya masih belum 20% habis membaca kesemuanya!

              " Hai, buku apa lah yang nak dibaca. Buku banyak, rasa nak baca semua, jadi tak tahu nak baca tang   mana dulu......"
           
Sekilas kemudian terpandang buku mengenai Jepun : Sejarah dan Budaya. Hm..menarik juga,kata hati kecil saya lantas menarik buku tersebut. Jepun, bangsa yang hebat.

Belum lagi membaca buku tersebut, saya terpandang pula buku Ustaz Hasrizal Jamil-Aku Terima Nikahnya, di atas meja Iman. Hati berkira-kira mahu ulang baca buku tersebut walaupun dah beberapa kali membacanya. Bagai memahami kata hati saya, Kak Aisyah menarik buku 'itu' dan memberikan soalan teka-teki buat saya.

                " Kenapa orang Jepun ramai yang bunuh diri?"
                " Erm..tidak tahu!" jawab saya.

Lalu Kak Aisyah menjawab,
             
               " Kerana budaya ILMU. Orang Jepun terlampau mengejar ILMU dan persaingan, mereka akan berusaha bersungguh-sungguh. Namun, oleh sebab mereka kurang memahami Konsep ilmu itu menyebabkan mereka tertekan dengan keadaan tersebut lalu mendorong mereka mengambil jalan mudah seperti bunuh diri."

Maka bermula lah eksplorasi saya mengenai Orang Jepun. Kata buku ini, belajar mengenai orang jepun bermakna kita belajar bahasa Jepun juga.Benarkah?


Inilah bukunya. Insyaallah akan dibaca dan difahami sebaik mungkin. Sedangkan Rasulullah S.A.W ada berpesan, 'Tuntutlah Ilmu sehingga ke Negeri China' - Walaupun dalam hadis ini tidak menyebut Jepun, tapi ia turut ditafsirkan oleh Ulama, sebagai negeri di kawasan Matahari terbit @ yang bermata sepet. :)
Nantikan entry saya mengenai belajarlah dari Jepun. Insyaallah.



        

0 comments:

Post a Comment

"Jika aku benar, ikutlah aku, jika aku salah,tegurlah aku" - Sayyidina Umar

Syukran singgah di blog xseberapa ni

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
Kota Bharu, KELANTAN SERAMBI MEKAH, Malaysia
~Dunia ini adalah perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah~...~Dunia adalah ujian, dan anak-anak adalah salah satu ujian buat ibu bapa mereka~

MY INSPIRATIONS

MY INSPIRATIONS
Umi dan Abah

PERMATA ISLAM

Sesungguhnya manusia adalah khalifah di muka bumi ini,
Ketinggian martabat manusia disisi Allah bukanlah harta,kedudukan, kebangsawanan, darjat keturunan, malah bukan juga kecantikan rupa paras Tapi nilai sebenar yang dipandang oleh ALLAH yang di namakan TAQWA.

Firman ALLAH : 
" Sesungguhnya, semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih TAQWANYA di antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
( Surah Al-Hujurat : 13 )


Followers

TETAMU ISTIMEWA

JARINGAN MAKLUMAT

TAMAN ILMU

Installed by CahayaBiru.com