~Ilmu itu jauh lebih mahal daripada segala KEBENDAAN,jauh lebih berharga drpd semua KEKAYAAN~. Powered by Blogger.

Menulis dan Menulis

Posted by ~PERMATA ISLAM~ Tuesday, November 2, 2010


Menulis lagi...

Mencari kegairahan menulis, susah sedikit bagi saya. [tidak suka dengan perkataan susah]! Penulisan yang profesional bukan hanya dipenakan dengan sekadar cukup kita mahu menulis, tidak semudah mahu bercerita dengan bibir, tapi mesti berskillSehingga kadang-kadang saya malu untuk membaca penulisan sendiri kerana tulisan yang carca marba, tidak ada susun atur dan plot-plot yang kemas.Namun, tidak mengapa. Mungkin ini menjadikan ia bukti bahawa saya pernah berusaha untuk menulis. Pernah dahulu saya bercita-cita untuk menjadi penulis buku. Malah masih menyimpan cita-cita itu dilubuk hati. Menjadi penulis sajak, sudah ada beberapa koleksi yang entah di mana saya simpan. Pendeklamasi sajak juga sudah. Saya sudah menggarap bakat-bakat terpendam itu. Namun untuk penulisan ini, saya perlu belajar dan belajar dengan lebih banyak, kerana skill dan bakat kadang-kadang perlu digarap, bukan hanya suatu anugerah.

Pernah juga saya mengutarakan kepada seorang sahabat dan juga leader saya, bahawa saya tidak bisa menulis. Kecewa keran gaya penulisan masih kanak-kanak. Namun saya terkesan dengan jawapannya, bahawa untuk menulis kita perlu ada 'DESIRE'. Benar kata-kata beliau itu. Bila berkeinginan, kita akan cuba sedaya upaya untuk mencuba dan mencuba sehingga berjaya, malah percubaan itu bukan sekadar percubaan biasa. Mesti yang luar biasa. "Extra Ordinary Effort, repay with Extra Ordinary Success". Inilah kata-kata pakar motivasi Dr Shukri Abdullah, 6 tahun dahulu ketika saya mengatakan YES kepada peluang, apabila dipanggil volunteer ke stage bersama beliau.

Menulis bukan sekadar menulis. Tetapi menulis mesti dengan ilmu. Seperti juga berperang, mesti menggunakan senjata. Saya akui saya kurang membaca menyebabkan skill penulisan itu mati dan tiada roh tersendiri. Kini saya cuba menulis sedikit demi sedikit beserta mencari sedikit masa untuk membaca lantaran menyedari bahawa menulis sangat penting, malah ia punya nilai tersendiri dalam masyarakat. Lihatlah betapa ramai lahirnya penulis-penulis hebat di Malaysia. Malah mereka menulis bukan sekadar untuk mencari rezeki, tetapi menulis penuh isi atas dasar pengalaman sendiri.

Penulisan adalah dakwah. Bagaimana pada hari ini, dakwah tidak hanya bergantung pada agenda-agenda ceramah dan peribadi semata-mata, tetapi juga meliputi aspek penulisan. Seperti contohnya penulis seperti Hilal Asyraf, Ustaz Hasrizal Jamil, Artiza Umar, Ustz Pahrol , Sir Ahmad Fadli Fauzi, Pak Latip, dan ramai lagi penulis hebat yang saya baca karya mereka. Hasil tulisan mereka semua ini adalah penulisan dakwah,ilmiah dan santai malah memberi kesan kepada pembaca di dalam aspek dakwah fardhiyah, dan sebagainya.

Insyaallah, saya bercita-cita bahawa saya akan menerbitkan sebuah buku. Namun saya masih mencari-cari haluan saya, perkara bagaimana yang akan ditulis? Semoga saya jumpa suatu hari nanti. Semoga dengan doa kalian saya juga bakal menjadi penulis hebat suatu hari nanti.

" Juga bercita-cita mencari suami yang menulis buku.Ahaks.. :) " 


Afifah Abdul Kodi
Bait Zahraa
Tanjong Malim
7.00 mlm


0 comments:

Post a Comment

"Jika aku benar, ikutlah aku, jika aku salah,tegurlah aku" - Sayyidina Umar

Syukran singgah di blog xseberapa ni

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
Kota Bharu, KELANTAN SERAMBI MEKAH, Malaysia
~Dunia ini adalah perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah~...~Dunia adalah ujian, dan anak-anak adalah salah satu ujian buat ibu bapa mereka~

MY INSPIRATIONS

MY INSPIRATIONS
Umi dan Abah

PERMATA ISLAM

Sesungguhnya manusia adalah khalifah di muka bumi ini,
Ketinggian martabat manusia disisi Allah bukanlah harta,kedudukan, kebangsawanan, darjat keturunan, malah bukan juga kecantikan rupa paras Tapi nilai sebenar yang dipandang oleh ALLAH yang di namakan TAQWA.

Firman ALLAH : 
" Sesungguhnya, semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih TAQWANYA di antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
( Surah Al-Hujurat : 13 )


Followers

TETAMU ISTIMEWA

JARINGAN MAKLUMAT

TAMAN ILMU

Installed by CahayaBiru.com