~Ilmu itu jauh lebih mahal daripada segala KEBENDAAN,jauh lebih berharga drpd semua KEKAYAAN~. Powered by Blogger.

Kanak-Kanak 16 Tahun dibenarkan berkahwin: Relevankah Cadangan ini

Posted by ~PERMATA ISLAM~ Friday, August 6, 2010

Kanak-kanak fitrahnya adalah bermain, bersukaria, berseronok dan pelbagai lagi boleh diberikan gelaran terhadap mereka. Zaman kanak-kanak masa kini, tidaklah seperti zaman kanak-kanak seperti Siti Aishah Abu Bakar isteri Rasulullah dan Siti Fatimah puteri Rasulullah. Zaman kanak-kanak mereka penuh kematangan, walaupun diusia setahun jagung, disamping fizikal mereka yang dewasa.. Pendapat saya mengatakan, tidak sesuai kita menyamakan zaman kanak-kanak pada masa kini dengan zaman kanak mereka..




Perkahwinan?

Satu fasa perkongsian diantara dua individu berlainan jantina, melayari alam rumahtangga dengan ijab dan qabul dengan wali sah. 5 imam agung menafsirkan pelbagai maksud mengenai munakahat ini, dalam kitab fiqh munakahat.

Perkahwinan di usia muda, bersediakah mereka? Saya amat pasti bahawa mereka sebenarnya belum jelas dengan erti perkahwinan tersebut apatah lagi dalam melayari bahtera perkahwinan yang diibaratkan sebagai kontrak hidup yang berpanjangan, bukan untuk tempoh masa seminggu, sebulan ataupun setahun, tetapi sehingga akhir hayat.

Lantaran itu, ingin saya persoalkan kembali kepada sesiapa yang bersetuju dengan cadangan yang dikemukakan oleh Kerajaan Negeri Melaka memberikan kelonggaran dan keizinan kepada kanak-kanak dibawah umur untuk berkahwin demi mengelakkan berlakunya zina yang berpanjangan. Tidak cukup dengan sekolah untuk pelajar hamil, timbul lagi cadangan yang pada tanggapan saya cadangan yang tidak matang.

Saya juga pernah melalui zaman remaja seusia mereka,zaman kanak-kanak ribena. Juga merasai peri pelaku remaja yang tengah naik dengan `galoknya` orang kelantan kata. Bukan saya ingin membuka keburukan zaman remaja diatas maksud `galok` itu, namun itulah fitrah zaman remaja dimana fasa perubahan zaman kanak-kanak hingga remaja, dan remaja pasti teruja pada tempoh masa tersebut... Hakikat yang saya ingin bawa ialah, pada tempoh itu, mereka sebenarnya masih belum matang dalam membuat keputusan, melaksanakan sesuatu berdasarkan keinginan hati dan keseronokan semata2. Mereka membuat keputusan yang tidak melihat kepada kepentingan dan keburukan pada masa akan datang, sebaliknya melihat kebahagiaan di depan mata yang belum pasti benar dan berkekalan. Saya berbicara di atas apa yang saya lalui dan bukannya sesedap menambah perisa didalam masakkan..

Berkahwinlah dengan matlamat yang jelas,

Pada saat ini sebenarnya saya cukup risau untuk berbicara mengenai soal berkahwin lah! Kerana si penuli ini belum lagi memasuki fasa perkahwinan ini. Cukuplah untuk menjelaskan apa yang sewajarnya berlaku...
Membenarkan remaja dibawah umur berkahwin.Apakah sudah jelas matlamat perkahwinan itu? Apakah semata2 mata kerana ingin mengelakkan berlakunya zina? Sungguh tidak! dan saya malu untuk perkatakan, itu adalah perkahwinan untuk memuaskan nafsu semata2! Nauzubillah.

Andai itu lah matlamatnya, sedia saya menjangkakan, semakin bertambahnya fenomena zina, anak luar nikah, anak tong sampah dan sebagainya. Pernahkah terjadi suami orang berzina dengan isteri orang? Isteri hamil anak lelaki lain? Sudah tentu pernah, dan data yang jelas dari pejabat agama membuktikannya. Kerana apa ya, kerana perkahwinan yang tidak berlandaskan matlmat yang jelas, tidak di bajai dengan iman, tidak disirami dengan sakinah, dan tidak dimulai dengan persediaan yang sewajarnya di sediakan untuk sebuah bahtera pelayaran. Hasil dari ketidaksediaan itu, maka rumah tangga huru hara, suami pukul isteri,isteri curang dengan suami, menggugurkan anak dan sebagainya..

Saudara saudari yang DiRahmati Allah..

Seharusnya, untuk menyekat pergaulan bebas, dan mencegah remaja2 hilang arah adalah bermula daripada dalam diri..Marilah kita semua kembali kepada fitrah beragama yang sebenar-benarnya.Meng Esa kan Allah, tunduk dan patuh kepada perintah-Nya, melaksanakan apa yang disuruhnya, melaksanakan pemerintahan seperti yang dituntut, barulah penyelesaian kepada permasalahan yang melanda ini akan terbendung. Hakikatnya, kembali kepada Islam, insyaallah kita akan selamat di dunia dan akhirat.


~~dikesempatan ini, saya mengucapkan tahniah kepada semua sahabat saya yang telah selamat mendirikan rumah tangga mereka, walaupun terlewat untuk dipaparkan di sini~


Kak Ira dan Cikgu Rijal

Kak adah dan suami

Kak ateh dan suami

Kak laila dan suami

Kak sikim dan suami

Kak adib dan suami

Meor dan isteri

Iniy dan suami

azra dan suami

dan sesiapa sahaja follower saya yang melayari bahtera rumah tangga
walaupun sudah dapat baby

Barakallahulakum

Doakan saye ^_______^



0 comments:

Post a Comment

"Jika aku benar, ikutlah aku, jika aku salah,tegurlah aku" - Sayyidina Umar

Syukran singgah di blog xseberapa ni

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
Kota Bharu, KELANTAN SERAMBI MEKAH, Malaysia
~Dunia ini adalah perhiasan, seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah~...~Dunia adalah ujian, dan anak-anak adalah salah satu ujian buat ibu bapa mereka~

MY INSPIRATIONS

MY INSPIRATIONS
Umi dan Abah

PERMATA ISLAM

Sesungguhnya manusia adalah khalifah di muka bumi ini,
Ketinggian martabat manusia disisi Allah bukanlah harta,kedudukan, kebangsawanan, darjat keturunan, malah bukan juga kecantikan rupa paras Tapi nilai sebenar yang dipandang oleh ALLAH yang di namakan TAQWA.

Firman ALLAH : 
" Sesungguhnya, semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih TAQWANYA di antara kamu, Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
( Surah Al-Hujurat : 13 )


Followers

TETAMU ISTIMEWA

JARINGAN MAKLUMAT

TAMAN ILMU

Installed by CahayaBiru.com